Tilio om el- och energiprogrammet

Är du nyfiken på EE: dator- och kommunikationsteknik? I den här intervjun berättar vår elev Tilio om hur det är på programmet och ger sina bästa tips inför gymnasievalet.

Hej Tilio! Du har bytt program till el- och energiprogrammet?
Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet i ett år innan jag bytte till el- och energiprogrammet på NTI. Jag var säker på att jag skulle gå samhälle tills jag en dag behövde köpa en ny dator. Då fick jag veta att man kunde bygga en dator själv för att få det lite billigare och med bättre delar. Jag började därför researcha för att bygga min egna dator och gjorde sedan det hela den sommaren. Jag tyckte det var jättekul! När skolan började kände jag att jag bara ville nörda ner mig i teknik och datordelar. El- och energiprogrammet kändes mer och mer rätt för mig. Att byta är det bästa jag någonsin gjort!

Vad roligt att höra! Vad är det bästa med programmet?
Det är nog att åka ut och träffa företag. Jag ser jättemycket fram emot APL då man får komma ut i arbetslivet och känna på hur det är att jobba inom IT på riktigt. Eftersom att IT-branschen är så stor så finns så mycket företag att välja på inför sin APL! Och eftersom att branschen växer hela tiden är det en väldigt framtidssäker utbildning att gå.

Det låter kul! Finns det något som varit extra roligt att lära sig?
Vi får hålla på med nätverk, vilket är jättekul. Jag hade ingen erfarenhet när jag kom in på el- och energiprogrammet, men det bara kändes så rätt. Jag hade ingen aning om att jag skulle tycka om att till exempel programmera men jag märkte det när vi började, att det här kanske jag vill göra i framtiden.

Vad gör du efter gymnasiet, Tilio?
Eftersom el- och energiprogrammet både är yrkesförberedande och högskoleförberedande nu kommer jag kanske börja jobba direkt med IT-service för att tjäna pengar och få igång min ekonomi. Sen vill jag läsa vidare efter gymnasiet för att kanske bli backend-utvecklare.

Vad är det som gör NTI Gymnasiet så bra, tycker du?
Helt klart gemenskapen, här är vi som en stor familj. Alla kan prata med alla och vi alla hjälps åt när det behövs. Även om du är introvert eller extrovert kommer du få vänner på skolan. Lärarna är också jättetrevliga. De bryr sig om sina elever och hjälper varje person individuellt med det specifika behov som den har.

Har du något bra tips till den som är osäker på sitt gymnasieval?
Stressa inte över ditt val. Det tar tid att bestämma sig, och det går att ändra sig om man behöver. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte program även om jag gick “fel” program ett helt år. Det kommer gå bra hur du än gör.

Du som gått på olika skolor, hur var det att börja på NTI?
Jag har lärt mig att vara social! Jag har haft jättestora problem med att prata med människor, men när jag kom hit blev jag välkomnad in i ett kompisgäng på ett helt nytt sätt. Innan NTI var det jättejobbigt att hålla i en presentation, men nu har jag inga problem att stå och snacka framför en grupp. Det har verkligen den här skolan hjälpt mig med. Lärarna har berättat för mig att de har sett hur jag blivit starkare och att jag växt som person, vilket är jättekul!