Elevintervju: Salah om Teknikprogrammet

Är du nyfiken på Teknikprogrammet? I den här intervjun kan du läsa mer om vad vår teknikelev Salah tycker om programmet och om vad han vill göra i framtiden.

Hej Salah, varför valde du teknikprogrammet?
Jag älskar tech. Jag vill få höga meritpoäng och plugga till IT-civilingenjör.

Vad kul! Så vad vill du göra i framtiden?
I första hand vill jag plugga till IT-civilingenjör och i andra hand hårdvaruutvecklare. Och självklart ska jag jobba i mitt egna företag i Mellanöstern, det är min dröm.

Berätta lite om ditt program!
Teknikprogrammet är mycket programmering, matte och fysik. Jag jobbar med hårdvara, mjukvara och med mycket problemlösning, vilket är kul. Man kan även välja att lära sig om entreprenörskap, som jag gjorde.

Vad är roligast, tycker du?
Det roligaste är att det är mycket programmering och att man får tillgång till mycket teknik och datorprogram. Det finns många möjligheter att utvecklas. Jag har till exempel byggt och programmerat en robot i Makerspace, som vi sedan tävlade med i RoboChallenge. Det var väldigt roligt, och det är kul att vi har tillgång till sånt.

Om du skulle hitta på en ny teknisk lösning, vad skulle det vara?
Jag vill lösa sötvatten-problemen i världen. Det kanske är en svår utmaning, men jag vill försöka hjälpa de platser där det inte finns så mycket färskvatten. Sedan hade jag också gärna velat utveckla till exempel solenergi eller eldrivna bilar så att all bränsle och elförsörjning i världen blir miljövänligt utan olja.

Hur skiljer sig NTI från andra skolor?
Här på NTI har du tillgång till allting som har med teknik och framtiden att göra. Du har fräscha lokaler. Du får tillgång till egen dator som du kan arbeta hemma på om du vill. Man får möjlighet att ta gratis certifikat också, vilket jag gjorde förra veckan.

Har du något tips till blivande gymnasieelever?
Teknikprogrammet passar dig om du gillar framtidens tech, spel, robotar och hårdvara till exempel. Här utvecklar du dig för framtiden, med hjälp av modern teknik. Vi läser nog inte lika mycket böcker som andra gymnasium kanske gör, vi jobbar mycket praktiskt med problemlösning, datorer och programmering. Teknikprogrammet har flera olika inriktningar.