Adam läser teknikprogrammet på NTI

Är du nyfiken på Teknikprogrammet? I den här intervjun berättar vår teknikelev Adam om hur det är på programmet och ger sina bästa tips inför gymnasievalet.

Hej Adam! Varför valde du att gå Teknik?
Jag har alltid varit väldigt intresserad av teknik, matte och fysik. Det är också väldigt roligt att programmera och bygga saker. Det intresset hade jag redan innan gymnasiet, så att lära mig mer om teknik var ett självklart val för mig. Det var också viktigt att jag fick högskolebehörighet för att kunna plugga vidare till ingenjör efter gymnasiet.

Det låter solklart! Vad är det som är så bra med teknik?
Att gå teknik är så häftigt! Du får så mycket ny kunskap och man blir väldigt förberedd inför framtiden och högskolestudier. Jag hade lite programmeringskunskaper innan gymnasiet, vilket såklart har underlättat för mig. Men det som är bra är att kurserna är utformade så att du inte behöver någon erfarenhet alls innan. Det enda du behöver är intresset och motivationen.

Vad har varit extra kul i skolan?
Jag älskar att jobba med projekt. Att planera, utföra och sedan utvärdera. Du får använda din kunskap som du fått under året för att tillsammans nå ett gemensamt mål i projektgruppen. Det är väldigt kul när alla i gruppen sitter på olika sorters kunskap, som kan delas och nyttjas för projektet.

Men hur var det att börja gymnasiet då?
Gymnasiet skiljer sig väldigt mycket från högstadiet, där är alla olika mycket studiemotiverade och har väldigt olika intressen. På gymnasiet har många liknande intressen och är väldigt studiemotiverade. Jag skulle säga att kulturen och människorna är det bästa med NTI Gymnasiet. Det finns en gó känsla då alla hjälps åt. Lärarna är också superbra och får en att känna sig trygg och sedd redan från början.

Vad hade du gjort om du kunde göra vilken teknisk lösning som helst?
Det är ju en jätteutmaning, men jag hade satsat på att lösa så många klimatproblem som möjligt så att vi slipper att fokusera på klimatet så mycket som vi gör. Antingen hade jag jobbat helt på att elektrifiera alla fordon eller att skapa perfekta kraftkällor utan radioaktivt avfall eller utsläpp.

Vart leder vägen för dig i framtiden då?
Jag vill läsa till maskiningenjör. Sedan vill jag jobba med att bygga fysisk teknik. Jag vill inte sitta framför datorn hela tiden, utan jobba mer praktiskt. Antingen vill jag göra nånting som jag tycker är riktigt kul, eller nånting som hjälper andra. Till exempel att jobba med säkerhetssystem för bilar, så att människor klarar av krockar bättre. Eller så vill jag bygga robotarmar, bli högskolelärare eller bara sprida min kunskap. Möjligheterna är många!

Det är de verkligen! Så om du skulle drömma, vad hade du gjort då?
Jag skulle jobba i USA med något av de stora företagen som utvecklar framtidens produkter; Tesla, SpaceX eller Rocket Lab. Det hade varit riktigt fräckt! Eller så hade jag velat jobba mer lokalt med försvaret i Sverige, kanske med att underhålla olika system.

Har du något tips till nya gymnasieelever som också har teknik-drömmar?
Försök att inte tappa lusten för studierna. Det kommer vara svårt ibland, men du kommer gå långt om du kämpar på och inte ger upp. Var social, häng med folk, var med på evenemang, hjälps åt och plugga. Och ha kul, det är väldigt viktigt.

Det tycker vi med! Vad borde man göra när man funderar över gymnasium då?
Exkludera ingenting för tidigt och titta så brett som möjligt. Gå på öppet hus, gymnasiemässan, skugga gärna flera gånger, läs recensioner, snacka med lärare och elever. Det kommer gå lättare om du har samlat på dig så mycket information som du kan. Teknikprogrammet har flera olika inriktningar.