Julia läser ES: estetik och media

Är du nyfiken på ES: estetik och media? I den här intervjun berättar vår designelev Julia om hur det är på programmet och ger sina bästa tips inför gymnasievalet.

Hej Julia, varför var ES: estetik och media rätt för dig?
Jag har alltid älskat att vara kreativ och ville blanda vanliga kurser med någonting roligt, nytt och spännande. Det som är så bra med Design på NTI är att det är ett högskoleförberedande program, som samtidigt har den roliga och kreativa delen. Eftersom jag inte ville “måla på papper” utan var mer sugen på det digitala, kändes det extra bra framtidsmässigt för mig också eftersom fokus ligger på digitalt skapande. Jag tror det är bra att ha med sig efter gymnasiet i vårt digitaliserade samhälle.

Vad är det bästa med att gå design?
Det bästa med programmet är att det är så blandat och brett! Jag gillar att få lära mig att jobba med så mycket olika kreativa saker. Vi jobbar till exempel med Photoshop, Illustrator och nu har vi börjat med webbutveckling. Det var svårt att lära sig nya datorprogram i början, men när man började förstå programmen och kunde skapa saker var det jätteroligt.

Det låter spännande! Finns det något som varit extra kul att lära sig?
Jag gillar mest Illustrator för där kan jag jobba lite mer abstrakt med färg och form, istället för bilder och sånt. Det är också väldigt roligt med gränssnittsdesign, vilket är när man designar utseendet på appar eller hemsidor. Jag tycker det är kul att arbeta med olika projekt, när man får planera lika mycket som man får arbeta kreativ och sedan utvärdera hur det blev.

Okej! Hur är det att gå på NTI Gymnasiet då?
Även om alla har liknande intressen finns det så många olika personligheter här, och det ges utrymme till att kunna vara sig själv. Jag hör ofta fördomar om att skolan är ganska nördig, men då säger jag -“ja, det är ju det som är det bästa!”. När elever här tycker att någonting är roligt så står de för det, och det är ju det som är så härligt.

Det kanske är sant! Vad vill du göra i framtiden?
Jag har inte riktigt någon plan just nu, men jag är nog inne på att läsa vidare efter gymnasiet. Det vore roligt att jobba som någonting kreativt, till exempel som Art Director. Då tror jag man kan utforma visuellt material för till exempel reklamkampanjer, förpackningar, webbsidor eller grafiska profiler till företag.

Vad tycker du att någon som ska välja program borde tänka på?
Välj det du tycker är roligt, för det tror jag att man vinner på i längden. Det kommer gå bättre om du har roligt i tre år än om du kämpar. Sen ska du se till att njuta av gymnasietiden. Att börja gymnasiet är ett spännande steg att ta och det är en chans att få en ny start. Jag tyckte inte det var roligt att gå till skolan på högstadiet, men det tycker jag nu när jag går på gymnasiet. Tiden gick jättelångsamt då, och nu har redan halva gymnasiet gått!