Naturbruksprogrammet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som är intresserad av djur och natur och vill lära dig mer om jordbruk, skogsbruk och djurvård. Efter utbildningen kan du arbeta inom naturbrukssektorn med växter, djur, mark, vatten, skog eller hästskötare.

Utbildningen passar både dig som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet, som anställd eller som egen företagare, och dig som vill studera vidare på högskola mot till exempel veterinär eller biolog.

För att passa på utbildningen bör du vara intresserad av miljöfrågor då detta, och hur vi bör arbeta för att göra naturbruket mer hållbart, är en stor del av utbildningen.

Det här lär du dig
Du lär dig om hur naturen kan brukas på bästa sätt ur både ett ekonomiskt och ett hållbart perspektiv. Du får större förståelse för naturens mångfald och hur olika verksamheter påverkar naturen. Du lär dig också om biologi, ekologi, teknik och ekonomi.

Nationella inriktningar

Djurvård
Du lär dig om djur, djurs beteende och behov samt om samspelet mellan djur och människa. Du lär dig att arbeta med djur och att sköta djuranläggningar. Du lär dig om teknik, biologi och ekonomi kopplat till djurhållning. Här läser du ämnen som djurens biologi och djurhållning.

Hästhållning
Du lär dig om hästen som biologisk varelse, dess beteende och samspelet mellan häst och människa. Inriktningen ger till exempel möjlighet att arbeta som hästskötare med inriktning mot ridning eller trav.

Lantbruk
Du lär dig om mark, vatten, växter, djur, ekonomi och teknik för att förstå hur man bäst driver lantbruk. Du lär dig om växternas betydelse för naturbruket, miljön och människors hälsa. Du lär dig om produktion av varor och tjänster och om lantbrukets betydelse för landsbyggnadsutveckling samt miljö-, natur- och landskapsvård.

Naturturism
Du lär dig hur natur- och kulturmiljöer kan nyttjas för rekreation, naturupplevelser och företagande.  Du lär dig också förmågan att förstärka naturupplevelser och förmedla kunskap om biologiska samband i naturen.

Skogsbruk
Du lär dig om hur man tar hand om och brukar skogen på bästa möjliga sätt.

Trädgård
Du lär dig om mark, växter, växtmiljöer och trädgårdens betydelse i samhället.

Särskild variant
Älskar du havet? Är du också intresserad av biologi? Då kan varianten marinbiologi/vattenbruk på Naturbruksprogrammet fånga ditt intresse.

På en del skolor i Sverige kan du läsa Naturbruksprogrammet med varianten marinbiologi.

Du kommer att studera marinbiologi både teoretiskt och praktiskt. Du lär dig om samspelet mellan havet och vårt samhälle. Utbildningen ger dig fördjupade kunskaper om de naturresurser som havet ger oss. Det innebär bland annat att studera sambandet mellan de minsta organismerna och klimatpåverkan.

Exempel på arbeten som kanske intresserar dig som väljer varianten marinbiologi/vattenbruk kan vara: fiskodlare, akvirist, akvarieskötare, charter eller annan båtförare inom fiskevård eller inom skärgårds- och havsturism, biolog.

Problemlösning och samarbete
För att lära sig hur man kan bruka naturen på ett sätt som är bra för miljön behöver man kunna en hel del om såväl ekologi och biologi som teknik och ekonomi. Du får under utbildningen lära dig mer om naturens mångfald och hur olika företag använder och påverkar naturen. Du får även lära dig om olika energiformer och om energiomsättning samt att kritiskt granska och reflektera över hur vi kan bruka naturen på ett sätt som är bra för miljön.

För att kunna påverka hur naturbruket ser ut idag behövs personer med ett innovativt tänkande, entreprenörskap och företagsamhet. Dessa egenskaper får du möjlighet att utveckla på utbildningen. Du får även lära dig att ta initiativ och lösa problem på ett ansvarsfullt sätt, samt att planera, genomföra och bedöma dina arbetsuppgifter. Hela programmet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

Klicka här för programplan!

Skolor med Naturbruksprogrammet

• Vackstanäsgymnasiet

Textil design, Personlig tränare, Kock eller bagare, Trädgårdsmästare eller Naturguide

• niu
    • ES
    • RL
    • BF
    • AGN
  • Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik

• HV
    • HT
    • RL
  • Praktiska Gymnasiet Gävle

• HT
    • BF
  • Älvdalens Utbildningscentrum

Utbildning på riktigt, upplevelser för livet

• Naturbruksgymnasiet Kalmar

Naturbruksgymnasiet Kalmar är ett bra val för de som gillar djur och natur.

• Dille Gård Naturbruksgymnasium

De finns möjlighet till praktik utomlands i t.ex. Frankrike, Tyskland och på Island

• Hundsportgymnasiet

Hundsport - Ta med din hund till skolan