Hundsportgymnasiet

Hundsportgymnasiet är utbildningen för dig som är intresserad av hundar, hundsport, uppfödning, hundvård och företagande. Programmet är inriktat mot kunskaper om hundhållning, hunduppfödning, dressyr, djur- sjukdomar, näringslära och hundens olika användningsområden.

Utbildningen är ett yrkesprogram baserat på naturbruksprogrammet och vi har riksintag. Du kan få högskolebehörighet genom att välja studiespåret som individuellt val. Vi har ett nära samarbete med hundbranschen för att erbjuda hög kvalitet på utbildningen!

VAD BLIR DU?
Våra viktigaste yrkesutgångar direkt efter gymnasiet är; instruktör, djurvårdare, hundmassör, hundfriskvård, att arbeta på hunddagis eller att bli egen företagare inom hundbranschen. Om du väljer hundspåret som individuellt val kan du bli examinerad som allmänlydnadsinstruktör genom SBK. Vill man läsa vidare efter hundsportgymnasiet är möjliga yrkesutgångar tex djursjukskötare eller polis.

VI ÄLSKAR HUNDAR!
Det här är utbildningen där du får lära dig allt om hundar. På schemat finns bl.a. hundhållning, hundens mentalitet, etologi, hunduppfödning, dressyr, djursjukdomar, näringslära och hundens olika användningsområden. Hundkurserna bildar hela eller halva ”hunddagar” där du ofta jobbar praktisk med din hund. Under dessa dagar vävs även andra kurser in till en helhet t.ex. svenska eller biologi. Alla elever läser Ung Företagsamhet som ger dig värdefulla kunskaper om du vill starta eget efter gymnasiet. Utbildningen präglas av entreprenörsanda och kunskaper om småföretagandets möjligheter och villkor.

TA MED DIN HUND TILL SKOLAN
Om du har hund så får den så klart följa med till skolan, bara den är minst ett år gammal och klarar hanteringstestet. Utbildningen varvar teori med praktiska moment där hunden (din egen eller en lånad) får vara med. När hunden inte är med på lektionerna bor den i skolans hundstall, i sin egna box som du hyr av skolan. Vi har två stora appellplaner och en varm inomhushall för att hålla igång träningen både ute och inne året om. Din hund får bo med dig i elevboendet.

Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna på [email protected] eller 010-15 16 200.
Kolla in nyheter och bildspel från Hundsport på forshagaakademin.se

Kontakta Hundsportgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Hundsportgymnasiet. Hundsportgymnasiet hör av sig inom kort!

• NB