Praktiska Gymnasiet Sundsvall

Välkommen till Praktiska Gymnasiet Sundsvall!

Vi utbildar framtidens arbetskraft. Vårt mål är att du ska ha ett jobb direkt efter studenten, efter ditt livs bästa skoltid!

Ett yrkesprogram är ett riktigt smart framtidsval! Alla våra program ger dig flera valmöjligheter efter studenten. Du kan börja jobba och tjäna pengar, starta eget bolag eller studera vidare på högskola eller universitet. Vi tror på att varva teori med mycket praktik, det ger en helhet i undervisningen och du får chans att testa på ditt framtida yrke. Många av våra elever har en anställning redan innan studenten, ofta på sin APL-plats.

Praktik
APL står för arbetsplatsförlagt lärande och syftet är att förbereda dig för arbetslivet och utveckla dina yrkeskunskaper. APL innebär att du har praktik ute på ett företag i minst 15 veckor av din gymnasietid. Mycket praktik gör att du som elev får en bra insyn i branschen och känner dig trygg i din arbetsroll. Dessutom får du möjlighet till att skapa värdefulla kontakter för framtiden.

Lärling
Att läsa som lärling betyder att du gör minst halva din utbildning ute på ett företag. Lärling innebär också att du har lättare att få jobb direkt efter studenten eftersom du har ungefär 300 dagars arbetslivserfarenhet. Som lärling får du 1000 kronor extra i månaden av CSN.

Högskolebehörighet
Från hösten 2023 innehåller alla yrkesprogram de kurser som krävs för att få grundläggande högskolebehörighet. Du behöver alltså inte välja till några kurser om du vill plugga vidare på högskola eller universitet. Däremot kan du välja bort högskolebehörigheten, om du istället vill fokusera på dina yrkeskurser. Du börjar läsa de högskoleförberedande kurserna i årskurs 2 och kan då bestämma hur du vill göra. Alla våra program ger dig flera valmöjligheter efter studenten, oavsett vilka kurser du väljer att läsa.

Utlandspraktik
Praktiska Gymnasiet deltar i EuroPraktiska och samarbetar med företag i Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland. Detta innebär att du som elev har möjlighet att göra din praktik utomlands, oftast kring tre veckor där du lär dig mycket om dig själv och ditt jobb.

Välkommen in i gemenskapen!

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Praktiska Gymnasiet Sundsvall

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Praktiska Gymnasiet Sundsvall. Praktiska Gymnasiet Sundsvall hör av sig inom kort!

• RL
  • BA