Restaurang- och livsmedelsprogrammet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som tycker om att laga mat och är intresserad av hur man producerar och hanterar livsmedel. Restaurang och livsmedelsprogrammet passar dig som vill ha en yrkesförberedande utbildning.

Efter utbildningen kan du arbeta inom restaurang- och livsmedelssektorn, till exempel i restaurang, bageri och med färskvaror.

I utbildningen ingår 15 veckors praktik, så kallat arbetsplatsförlagt arbete, där du får pröva på yrket på en eller flera arbetsplatser inom restaurang- och livsmedelsbranschen.

Det här lär du dig
Du lär dig om restaurang- och livsmedelsbranschens olika delar där man arbetar nära kunderna med hantverksmässiga metoder, både moderna och traditionella. Du lär dig om livsmedelsproduktion, matlagning och servering samt om måltiden som helhet. Du lär dig om hur olika verksamhetsområden inom exempelvis restaurangbranschen kan samverka för att skapa en helhetsupplevelse. Du lär dig även om arbetsmiljö, försäljning, service, hygien och näringslära.Du lär dig dessutom hur man arbetar med ekonomi, planering och organisation samt läser kurser i entreprenörskap och företagande.

Inriktningar

Bageri och konditori
Du lär dig om det traditionella och det moderna hantverket inom bageri och konditori för både stor- och småskalig verksamhet

Kök och servering
Du lär dig om matlagning för alla typer av restaurangverksamheter, om servering och bararbete samt arbete inom besöksnäringen.

Service och flexibilitet
Att arbeta inom restaurang och livsmedel innebär att man ofta arbetar nära kunderna, vilket ställer höga krav på kommunikation och service. Du får därför lära dig att bemöta kunder och ge anpassad service. Du får även lära dig om exponering och skyltning av varor.

Eftersom arbetet inom branschen i regel utförs i samarbete mellan olika människor får du lära dig att arbeta i grupp, ta initiativ, vara lyhörd och kunna arbeta självständigt. Restaurang- och livsmedelsbranschen förändras ständigt vilket betyder att man inom yrket måste kunna vara kreativ och flexibel, något som du får möjlighet att bli bättre på under utbildningen.

Livsmedels- och restaurangbranschen blir mer och mer internationaliserad och du får på utbildningen lära dig om livsmedel och måltider i andra kulturer. Dels för att kunna ge bästa möjliga service till kunderna men också för att du ska kunna få möjligheten att arbeta utomlands. Utbildningen erbjuder därför fördjupade kurser i engelska. Hela programmet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

Klicka här för programplan!

Skolor med Restaurang- och livsmedelsprogrammet

• Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade

Delaktighet – Gemenskap - Kompetens

• ES
  • Sundsvalls gymnasium

Välkommen till Sundsvalls största gymnasieskola!  Vi har ca. 2000 elever som studerar i någo...

• ES
  • Yrkesgymnasiet Göteborg

Mindre snack, mer verkstad.

• Rodengymnasiet

Rodengymnasiet erbjuder ett brett urval av nationella program

• Praktiska Gymnasiet Halmstad

Vi på Praktiska tror på idén om lärande genom att varva teori och praktik

• af Chapmangymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik

Vi på Praktiska tror på idén om lärande genom att varva teori och praktik

• NB
  • Aleholm

Aleholm är den lilla skolan med de stora möjligheterna för dig.

• rig
  • Njudungsgymnasiet

En ljus och öppen skola som skapar en positiv och kreativ miljö för ungdomar

• Leksands gymnasium

Den lilla skolan med de många valmöjligheterna!