VVS- och fastighetsprogrammet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som är intresserad av tekniska system i olika typer av fastigheter. Du läser till exempel Ellära, Systemuppbyggnad, Värmelära och Verktygs- och materialhantering.

Efter utbildningen kan du arbeta inom branscherna fastighet, kyl- och värmepump, ventilation samt VVS.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera på yrkeshögskola eller högskola / universitet.

På VVS- och fastighetsprogrammet har du 15 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande). Det betyder att du under dessa veckor kommer jobba på en arbetsplats inom ditt yrkesområde, för att få en inblick i det yrkesområde du valt.

Nationella inriktningar

Fastighet
Du lär du dig mer om hur fastigheternas olika tekniska system fungerar, till exempel värme och ventilation.

Kyl- och värmepumpsteknik
Du lär dig om installation, service, drift och underhåll av olika anläggningar, exempelvis kyl- & frysdiskar eller isbanor. Du lär dig även om energioptimering och om miljö & säkerhet.

Ventilation
Du lär dig om service, drift och underhåll av ventilationssystem samt hur dessa fungerar. Du lär dig också hur eventuella fel kan åtgärdas.

VVS
Du lär dig om installation, service och underhåll av till exempel värme- och sanitetssystem. Du lär dig även om energi- och miljöfrågor samt om säkerhet inom VVS-teknik.

Miljökunskap och service
Under din utbildning på VVS- och fastighetsprogrammet får du lära dig om hur viktigt det är att ta hänsyn till miljön. Därför läser du om miljö, ekologi, och hur man använder maskiner på ett effektivt och miljövänligt sätt. När du sedan arbetar med byggnad, renovering, reparation, underhåll eller installation vet du vilka system och produkter som är mest energisnåla och samtidigt uppfyller de behov som finns.

En stor del av yrket är att hålla kontakt med entreprenörer, beställare och kunder. Detta betyder att du behöver vara social och ha en känsla för service. Under din utbildning blir du bättre på att kommunicera och samarbeta med andra människor och andra yrkesgrupper. Du får också utveckla din serviceförmåga, kvalitetsmedvetenhet och kreativitet. Hela programmet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

"Förstklassig skola" = rekommenderas av VVS-branschens Yrkesnämnd

VVS-Branschens Yrkesnämnd har valt att ge gymnasieskolor som bedriver utbildning inom VVS, isolering och industrirör möjligheten att bli förstklassiga. En förstklassig skola ger eleverna en bra utbildning som förbereder dem inför lärlingstiden och i slutänden ökar möjligheten för dem att klara branschprovet. Det som kontrolleras är bl a innehållet i utbildningen, APL – Arbetsplatsförlagt lärande (praktik), lärarna och klasserna, lokaler, verktyg och material och vad eleverna tycker. Kontrollen görs varje år av skolorna som vill bli "Förstklassiga".

Klicka här för programplan!

Skolor med VVS- och fastighetsprogrammet

• Praktiska Gymnasiet Halmstad

• RL
  • Värmdö Tekniska Gymnasium, VTG

En väletablerad skola med erfarenhet. Kunskap och verktyg - för jobb och framtid.

• TE
    • MX
  • Praktiska Gymnasiet Växjö

• Praktiska Gymnasiet Kalmar

• HT
    • SX
  • Praktiska Gymnasiet Nykvarn

• NB
  • Praktiska Gymnasiet Skellefteå

• HT
  • Praktiska Gymnasiet Falun

• NB
  • Yrkesgymnasiet Väsby

Vi utbildar framtidens yrkesproffs!

• Brinellgymnasiet

Brinellgymnasiet i Nässjö är kanske den enda skolan i landet med egen järnvägsstation!

• rig
    • niu
    • TE
    • ES
    • AGI
    • AGN
  • Nobelgymnasiet

Nobelgymnasiet är Värmlands största yrkesskola!

• rig
    • niu