Djurvård
Naturbruksprogrammet

Gillar du verkligen djur och vill ägna all tid åt dem? Då kan inriktningen djurvård på naturbruksprogrammet vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om djur, djurs beteende och behov samt samspelet mellan djur och människa. Du ska utifrån ett vetenskapligt synsätt, lära dig att arbeta yrkesmässigt med djur och att sköta djuranläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för en god djurhållning.

Djur och deras behov, beteende och skötsel
Utbildningen ger kunskap om olika djurarters ursprung, beteende, skötsel, behov, hälsa samt utrustning och anläggningar.
Du får en förståelse för miljöns betydelse för djurs beteende och välmående. Du får kunskaper om djur, skog, lantbruk och hästhållning och lär dig att hantera och sköta olika djurslag på inriktningen.

Du får också kunskaper i och träning för att kunna ge information och vägleda om djur i olika sammanhang.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett eller flera företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med yrkesexamen har du allmän behörig till yrkeshögskolan, men kan också börja jobba direkt efter gymnasiet.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen djur kan vara hundförarehästskötare, husdjurstekniker, djurvårdare, veterinär, för att vidareutbilda sig till veterinär krävs dock att du kompletterar med några ämnen.

Några kurser på inriktningen djur

• Djurens biologi
  • Djuren i naturbruket
  • Djurhållning
  • Sällskapsdjur 1
  • Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1

Programplan för Naturbruksprogrammet kan du se här >>

Skolor med inriktning Djurvård inom Naturbruksprogrammet

• Forshagaakademin

FRÅN DRÖM TILL YRKE!

• IMS
  • Praktiska Gymnasiet Kungsbacka

• FS
    • BF
  • Praktiska Gymnasiet Kristianstad

• HV
    • FS
    • FT
    • VO
    • IMA
  • Stiernhööksgymnasiet

Möt din framtid hos oss! Välkommen till Stiernhööksgymnasiet – högskoleförberedande-, na...

• niu
    • NA
    • IMA
    • IMS
    • AGI
  • Jämtlands Gymnasium Torsta

Den lilla skolan i Storsjöodjurets land med närhet till fjäll och vacker natur!

• Ingelstadgymnasiet

Är du intresserad av djur, natur eller lantbruk?

• Praktiska Gymnasiet Gävle

• HT
    • FT
    • BF
  • Gamlebygymnasiet

Vi är en friskola med riksintag

• Tenhults Naturbruksgymnasium

Intresserad av djur, natur eller maskiner?

• Munkagårdsgymnasiet

Munkagård är det naturliga valet om du vill utbilda dig inom den gröna näringen