Hantverksprogrammet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som tycker om att arbeta praktiskt och kreativt och är intresserad av att arbeta som exempelvis florist, frisör, snickare eller textildesigner.

Tycker du att det är kul att arbeta med ett specifikt hantverk från idé till färdig produkt är det här utbildningen för dig. Du läser ämnen som entreprenörskap, hantverkskunskap och tradition och utveckling.

Du får möjlighet att öva på hantverksyrkets olika moment och tekniker och lära dig mer om yrket, hantverkstraditioner och utvecklingsmöjligheter. Du får även möjlighet att göra praktik på en eller flera arbetsplatser för att prova på yrket på riktigt. Du väljer vilken inriktning du vill gå redan i nian.

Det här lär du dig
Du lär dig grunderna i ett hantverksyrke, allt från att planera med skiss och ritning, välja och hantera verktyg, material och tekniker till att genomföra och utvärdera arbetet. Du får möjlighet att utveckla din känsla för färg, form och komposition samt att använda de digitala tekniker som förekommer i yrket.
Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

Nationella inriktningar

Finsnickeri
Du lär dig om olika tillverkningsmetoder, material och hantering av verktyg och maskiner inom snickeribranschen.

Florist
Du lär dig om krukväxter och snittblommor och tekniken bakom att skapa vackra och välgjorda blomsterarrangemang.

Frisör, barberare och hår- och makeupstylist
Du lär dig olika tekniker, behandlingar och material och om att hantera olika hjälpmedel och verktyg inom frisörbranschen.

Textil design
Du lär dig konstruktion, tillverkningsmetoder och hantering av verktyg och maskiner samt om olika material inom textilbranschen.

Övriga hantverk Du lär dig ett av hantverksyrken, exempelvis: Glasblåsare, Guldsmed, Bössmakare mm.

Kreativitet och entreprenörskap
Många hantverkare väljer att starta ett eget företag. På utbildningen lär du dig därför om entreprenörskap och företagande, från grundläggande ekonomi och marknadsföring till hur man skapar och behåller en kundkrets. Du lär dig hur man kommunicerar och samverkar med kunder, uppdragsgivare och leverantörer samt hur man arbetar med service. För att kunna trivas i rollen som egen företagare krävs att du är initiativrik, idérik, självständig, är ansvarstagande och har en stark egen drivkraft.

En annan viktig del av yrket, oavsett om du vill driva eget eller vara anställd, är förmågan att vara kreativ. Inom alla hantverksyrken är personlig prägel, teknisk skicklighet, kvalitet och design viktigt. I utbildningen får du möjlighet att utveckla din kreativitet och arbeta regelbundet med det hantverksområde du har valt.

Hela Hantverksprogrammet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Klicka här för programplan!

Skolor med Hantverksprogrammet