Textil design
Hantverksprogrammet

Gillar du en kombination av mode, design och kreativitet? Då kan inriktningen textil design på Hantverksprogrammet vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om och färdigheter i konstruktion, tillverkningsmetoder och hantering av verktyg och maskiner samt kunskaper om material som används inom hantverksområdet.

Du kommer fördjupa dig i mönsterkonstruktion, för hand och i dator, sömnad och materiallära där du får lära dig olika konstruktioner, sömnadstekniker och att olika symaskiner.

Hur designprocessen fungerar
Undervisningen i formgivning lär dig också hur designprocessen fungerar, som till exempel kollektionsupplägg och modeteckning. Skapande produktutveckling är kärnan i utbildningen. I arbetet från skiss till färdig produkt lär du dig att förverkliga dina idéer i praktiken och utveckla din känsla för färg och form.

Många designers och skräddare startar egna företag. Därför är entreprenörskap en viktig del i utbildningen.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Efter avslutad utbildning har du en yrkesexamen i Hantverk Textil design och på programmet ges du möjlighet att läsa de kurser som ger grundläggande behörighet till högskolan.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen textil design kan vara; skräddare, designer inom mode och textil, mönsterkonstruktör, textillärare, inköpare eller säljare.

Några kurser på inriktningen textil design

• Textil design 1
  • Textil design 2
  • Material och miljö