Finsnickeri
Hantverksprogrammet

Är du kreativ och gillar lukten av trä? Då kan inriktningen finsnickeri på Hantverksprogrammet vara något för dig.

Inriktningen ska ge kunskaper om och färdigheter i tillverkningsmetoder och hantering av verktyg och maskiner samt kunskaper om material som används inom branschen.

Här får du fördjupa dina kunskaper i att arbeta med handverktyg för att skapa snidade mönster, former och vackra detaljer. Utbildningen tränar också upp din verktygs- och maskinhantering, men framför allt tränas hantverkaren inom dig upp.

Du lär dig hela hantverkskedjan
Du utvecklar också dina kunskaper inom möbel- och inredningssnickeri genom att du ritar, formger och tillverkar dina egna möbler, vilket kommer göra dig medveten om form, funktion och kvalitetskrav. Du lär dig hela hantverkskedjan från idé, design till färdig produkt.

Inom träindustrin används idag avancerad digital teknik som hanterar stora trä- och industrimaskiner. I inriktningen kommer du att lära dig hantera en mängd olika av dessa maskiner med funktioner som att hyvla, kapa, slipa, borra, såga, pressa och mycket mer.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Efter gymnasiet kan du läsa vidare, bland annat på en yrkeshögskoleutbildning. Inom gymnasiestudier har du rätt att läsa kurser som ger dig grundläggande högskolebehörighet.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen finsnickeri kan vara: inredningssnickare, möbelsnickare, båtbyggare eller säljare inom trä- och byggvaruhandel.

Gymnasieutbildningar som kan förekomma inom inriktningen Finsnickeri:

Några kurser på inriktningen finsnickeri

• Finsnickeri 1
  • Finsnickeri 2
  • Material och miljö

Programplan för Hantverksprogrammet kan du se här >>

Skolor med inriktning Finsnickeri inom Hantverksprogrammet

• Leksands gymnasium

Den lilla skolan med de många valmöjligheterna!

• niu
    • TE
    • HV
    • FS
    • HT
    • RL
    • BF
    • VO
    • IMA
    • IMV
    • IMS
    • IMY
    • AGN
  • Nösnäsgymnasiet

Där kunskap möter framtid!

• TE
    • HV