Bild och formgivning
Estetiska programmet

Vill du skapa visuellt? Då kan inriktningen bild och formgivning på Estetiska programmet vara något för dig.

Du ska lära dig grunderna inom bild, form och design. Du får konkretisera och renodla ditt eget bildspråk med hjälp av en rad olika verktyg. Du som vill ägna dig åt konst i framtiden kommer att få en bra grund, både tekniskt och uttrycksmässigt.

Du får en bred konstnärlig utbildning som bl a innefattar teckning, måleri som akvarell, akryl och olja, keramik, skulptur, grafik, foto, digital bildbehandling i Photoshop, InDesign, Illustrator, formgivning, samt bildteori och kulturhistoria.

Utveckla konstnärligt skapande och kommunikation
Du kommer också att fördjupa dina kunskaper inom till exempel mode, keramik och glas eller andra konstuttryck.

Du får träna din kreativitet, din kommunikation och möjligheterna till att utveckla ditt eget konstnärliga skapande är viktigt.

Efter gymnasiet  har du en bra grund för konstnärliga studier på folkhögskolor, högskolor och universitet inom områden som fri konst, konsthantverk, design, formgivning och foto.

Yrken som kanske kan intressera dig som går inriktningen bild och formgivning kan vara: kulturvetarekonstnär, bildlärare, slöjdlärareformgivare, fotografdesigner (bl a inom mode och textil), webbdesigner eller industridesigner.

Några kurser på inriktningen bild och formgivning

• Bild och form 1b
  • Bild