Dans
Estetiska programmet

Är dansen ditt liv? Eller vill du att den ska bli det? Då kan inriktningen dans på Estetiska programmet vara något för dig. Utbildningen ska ge dig teknikträning i framför allt modern och nutida dans, klassisk balett och jazzdans.

Du kommer i inriktningen arbeta med dansen som scenisk konstform och utvecklar dansteknik, musikalitet, sceniska förmåga och personliga uttryck. Man kommer sträva efter att bredda dina insikter och medvetenhet om dans och dess olika uttryck.

Fysisk kontroll, rörelsekvalité och musikalitet
Här utvecklar du din fysisk styrka, kontroll, flexibilitet, olika stilars rörelsekvalitéer och ditt egna skapande.

Du arbetar med rytmisk förståelse och ren teknikträning men också musikalitet i samklang med historik, dansvetenskap, anatomi och träningsfysiologi.

Efter gymnasiet har du en god grund för vidare studier på konstnärliga högskolor som Danshögskolan, men också för andra akademiska utbildningar inom humanistiska och samhällsvetenskapliga områden.

Yrken som kanske kan intressera dig som går inriktningen dans kan vara: dansare, koreograf eller danspedagog inom den sceniskt konstnärliga dansen.

Några kurser på inriktningen dans

• Dansgestaltning 1
  • Dansteknik 1
  • Dansteknik 2
  • Dansteori

Fullständig programplan för ES kan du se här >>

Skolor med inriktning Dans inom Estetiska programmet

• Fryshuset Gymnasium

Väx med oss på Fryshusets Gymnasium! Kombinera utbildning med det du älskar!

• FS
    • IMA
    • IMV
    • IMS
    • IMY
    • AGN
  • Törnströmska gymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• FS
    • BA
    • EE
    • FT
    • VF
    • SX
    • AGI
    • AGN
  • Kulturama Gymnasium

På Kulturama Gymnasium kan du gå Estetiska programmet, Samhäll och Naturvetenskapsprogrammet.

• Sundsta-Älvkullegymnasiet

Sundstagymnasiet är en skola med skön stämning

• rig
    • TE
    • HU
    • IMA
    • IMV
    • AGI
  • Lunds dans- och musikalgymnasium

Spetsutbildningar i dans och musikal! Brinner du för sång, dans eller teater?

• Stockholms Estetiska Gymnasium

Stockholms Estetiska Gymnasium erbjuder en bred utbildning med fördjupning