Jämtlands Gymnasium Wargentin

Jämtlands Gymnasium är den kommunala gymnasieskolan i fyra av åtta kommuner i Jämtlands län. Vi finns på orter som Östersund, Bispgården, Ås, Bräcke, Åre och Alsen. Det innebär att vi kan erbjuda dig en stor variation av utbildningar där det passar dig bäst.

Wargentin – hittar du i centrala Östersund intill stadens Rådhus. Delar av vår verksamhet är dessutom utlokaliserade till flera platser i Östersunds-området. Vår ekonomiska utbildning och delar av Språkintroduktion har sin undervisning i Hus N på Campus. En del av vår verksamhet inom introduktions­programmen bedrivs också på Lingonvägen.

Elever på Wargentin tränar gratis i gymmet i Sporthallen måndag – fredag mellan kl. 8.00-16.00.

På Wargentin finns även Studion vars uppgift är att stödja och handleda elever som har någon slags utmaning i sin studiesituation, t.ex NPF. Detta är ett komplement till klassrumsundervisning med flexibla lösningar för att eleven ska få rätt förutsättningar.

Med sikte på framtiden
Vi anpassar program och kurser efter både arbetsmarknadens och dina önskemål och behov som elev. Med vår långa erfarenhet av utbildningar har vi ett stort kontaktnät inom näringslivet och gentemot högskolor, universitet och yrkeshögskolor.

Idrottsdrömmar
Hos oss kan du kombinera en elitidrottssatsning med gymnasiestudier och vi har certifieringen Nationellt Godkänd idrottsutbildning (NIU) inom hela nio idrotter. Till ditt förfogande har du välkända elittränare som är där för att hjälpa dig att nå dina uppsatta mål. De peppar och tipsar dig om förbättringar. Detta samtidigt som du har tillgång till bra träningsanläggningar.

Du väljer bland de nationella programmen Barn och fritid (fritid och hälsa eller pedagogiskt arbete), samhällsvetenskap (inriktning beteendevetenskap) eller naturvetenskap (inriktning naturvetenskap) - men tillhör en idrottsklass där bland annat schemat är anpassat efter idrottens behov.

Karriärmöjligheter
På Jämtlands Gymnasium kan du skaffa dig kunskaper som sedan tar dig vidare in i fortsatta studier och en framtida karriär. Du kan välja allt från ekonomi, juridik och teknik till ett stort antal språk. Du har alltid möjlighet att komplettera till högskolebehörighet på våra yrkesprogram. Vill du läsa med internationell inriktning ska du titta närmare på Natur- eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

Vi har utbildningar för alla
Vårt mål är att förverkliga dina drömmar och ge dig bra förutsättningar för framtiden. Därför satsar vi på kunniga lärare, stora valmöjligheter, elevhälsa, arbetsplatsförlagt lärande, bibliotek, caféer och andra mötesplatser. Det bästa betyget är om våra elever är nöjda - och det är de!

Se våra programfilmer!

Kontakta Jämtlands Gymnasium Wargentin

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Jämtlands Gymnasium Wargentin. Jämtlands Gymnasium Wargentin hör av sig inom kort!

• niu
  • NA