Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade

Riksgymnasiet Örebro är Sveriges enda riksgymnasium för döva och hörselskadade. Hos oss går även elever med kombinerad syn- och hörselnedsättning och elever med generell språkstörning. Vi har ett brett utbud av gymnasieprogram.

På Riksgymnasiet undervisar vi på teckenspråk eller på svenska med hörteknik. Hörtekniken är enkel att använda och har bra ljudkvalitet. Vi har tysta klassrum och en visuellt anpassad studiemiljö.

Våra utbildningar finns på tre av Örebros kommunala gymnasieskolor: Rudbecksgymnasiet, Tullängsgymnasiet och Virginska gymnasiet. Våra elever följer samma kursplaner som övriga gymnasieskolan, men går i egna klasser.

På Riksgymnasiet går elever från hela landet. Vi erbjuder därför inte bara utbildning utan också boende för dig som bor långt bort från skolan. Hos oss finns också Café 019 som är en mötesplats för våra elever. Där kan du träffa kompisar, fika och delta i aktiviteter.

Är du nyfiken på Riksgymnasiet?
Då är du välkommen på Öppet hus, mer information om dagar och tider hittar du på vår hemsida. Under hösten är du också välkommen prova-på-dagar.

Kontakta oss via mail om du skulle vara nyfiken på ett sådant besök. Annars kan du läsa mer och anmäla dig på vår hemsida. Kolla in vår Instagram, Facebook och Youtubekanal.

Kontakta Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade . Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade hör av sig inom kort!

• NA
  • TE