Individuellt alternativ

Individuellt alternativ är en gymnasieutbildning för dig som av någon anledning inte kan läsa på ett nationellt program. Du kanske inte är behörig eller har en annan tungt vägande orsak, t ex. långvarig sjukdom.

- Hur sker antagning till IMA?
- IMA är inte alltid sökbar via gymnasieantagningen (antagning till IMA är organiserad på olika sätt i olika kommuner).
Antagning till IMA kan alltså ske både via gymnasieantagningen eller enbast via kontakter med kurator på elevens skola eller rektor på den gymnasieskola där eleven önskar läsa på Individuellt alternativ. För mer information om just du kan bli antagen till IMA och på vilket sätt ansökan/antagning kan i så fall ske var god kontakta studie- och yrkesvägledare på din nuvarande skola.

- Vad är utbildningens mål?
- På individuellt alternativ (IMA) har du chansen att både ta reda på vad du i framtiden vill jobba med, samtidigt som du kan bli behörig till att läsa inom IM:programmet som heter programinriktat val, till ett nationellt program eller förbereda dig för arbetslivet.

- Vem är IMA tänkt finnas för?
- Utbildningen riktar sig i första hand till dig som är obehörig till de nationella yrkesprogram och som vet att du har relativt stora kunskapsluckor och kanske tycker det är svårt att känna motivation inför skolarbetet. Inom IMA kan du bland annat gå på en så kallad "heltidspraktik" eller på praktik i kombination med att läsa både ämnen från grundskolan, i vilka du saknar godkända betyg, och utvalda gymnasiala kurser. Undervisningen på Individuellt alternativ anpassas efter dina individuella behov.

Utbildningen är öppen även för dig som gått i grundsärskolan (från 2 juli 2023 Anpassad grundskola) i fall du bedöms klara av den.

Utbildningen måste erbjudas genom kommunen och efter genomförd utbildning får du ett gymnasieintyg.

Skolor med Individuellt alternativ

• Fischerströmska gymnasiet

Fischerströmska gymnasiet är den minsta av de kommunala gymnasieskolorna i Karlskrona

• Jämtlands Gymnasium Bräcke

Det är nu det roliga börjar!

• Tyresö Gymnasium

Vill du bli vår nya elev på Tyresö gymnasium? Vi erbjuder ett flertal yrkesförberedande utbild...

• AGI
    • AGN
  • Praktiska Gymnasiet Göteborg Gamlestaden

Ta smartaste vägen till jobb eller högskola!

• IN
    • VF
  • Jämtlands Gymnasium Bispgården

Bispgårdens Tekniska College

• IN
  • Praktiska Gymnasiet Halmstad

Vi på Praktiska tror på idén om lärande genom att varva teori och praktik

• RL
    • VF
  • Grillska Gymnasiet Liljeholmen

En skola för ett mänskligare samhälle

• AGN
  • Sandbackaskolan

Vi erbjuder sex nationella program samt Introduktionsprogram mm.

• niu
    • NA
    • EK
    • FX
  • Vasagymnasiet

Vasagymnasiet i Arboga är en skola med många möjligheter för dig som elev

• rig
    • NA
    • TE
    • EK
    • HT
  • Krokslättsgymnasiet

Krokslättsgymnasiet är skolan för dig som vill arbeta med människor.

• RL