Distra Gymnasium

Branschrekommenderad skola

Distra erbjuder två yrkesprogram: Försäljning- och serviceprogrammet samt Bygg- och anläggningsprogrammet!

Det är inte lätt att välja gymnasieskola. Låt oss på DiStra därför ge dig 5 anledningar varför just DU ska börja hos oss!

1. Engagerade lärare och små klasser
Vi tycker att alla har rätt till en skola där man trivs, har studiero och får mycket handledning och stöd. För att erbjuda med det har vi klasser med ungefär 15-20 elever i, oavsett program och inriktning. Det ger dig bättre förutsättningar att klara skolan med goda betyg än i en vanlig klass med 30 elever per lärare.

2. Modern teknik
Ju fler lärare i skolan, desto bättre går det för eleverna. Våra lärare ser till att modern teknik används i alla våra ämnen. Du arbetar varierat och du använder iPads för att fotografera, filma och dokumentera ditt arbete i skolan.

3. Roligt och tryggt i skolan
Förutom att plugga hårt har vi riktigt kul och är schyssta mot varandra på skolan. På idrottslektionerna arrangerar vi fotbolls-cuper, MMA-träning och gympass där alla får vara med.

4. Nära kontakt
Du har en egen mentor på skolan som hjälper dig att planera upp dina studier. Skolan har även ett komplett elevhälsoteam med kurator, skolpsykolog, specialpedagog och skolsköterska.

5. Utbildningen som ger jobb och möjligheter
På DiStras utbildningar har du möjlighet att få ett framtidssäkert yrke. Hos oss kan du även få allmän högskolebehörighet så att du kan plugga vidare på universitet i framtiden.

Alla våra elever är ute på minst 15 veckor praktik där vi garanterar och ordnar plats på företag!

9 av 10 av våra elever skulle rekommendera oss till sina kamrater och det är vi stolta över!

Yrkesutgångar
- byggmålare - plattsättare - murare - träarbetare - marknadsföring - butiksbiträde - butikschef - inköpsassistent - kundservice m.fl.

Kombinera fotboll med bygg-, handels- eller introduktionsprogrammen!
Som enda skola i Stockholm kan vi på DiStra nu erbjuda fotboll- och futsalsprofil till alla elever som läser på Bygg- och anläggningsprogrammet, Handel- och administrationsprogrammet eller yrkesintroduktionsprogram.

Prova-på
Vill du veta mer om varför vi är ett av Stockholms mest sökta gymnasium med byggprogrammet och varför vi är Stockholm Stads enda certifierade handelsprogram? Boka tid för Prova-på dag/Studiebesök eller "skugga en elev".

Kontakta rektor Joakim Thörne via telefon 073-310 70 90 eller e-post [email protected] så bokar han in dig på ett spännande besök till vår skola! Vi ser fram emot att träffa dig!

*************************************************
Intervju med en lärare på skolan

För över tio år sedan slog DiStra Gymnasium i Stockholm upp portarna. Trots sina unga år har skolan med sitt omfattande kontaktnät snabbt etablerat sig och många av våra tidigare studenter är verksam ute i arbetslivet.

Joakim Thörne, rektor på DiStra Gymnasium (DBG) förklarar att eleverna som går ut i arbetslivet efter att ha tagit studenten på byggskolan har mycket goda förutsättningar:
  – När eleverna tar examen härifrån kan de gå ut och jobba direkt till en bra lön, de är färdiga yrkesmän. Faktum är att många har jobb redan innan de gått ut.

DBG STHLM:s lokaler har eleverna själva varit med och byggt. Man har som ambition att bli Sveriges modernaste bygg-gymnasium. Verksamheten arbetar med moderna klassrum som är mobila, mångsidiga och inte låsta till en fysisk plats. Skolan kan inom Bygg och anläggningsprogrammet erbjuda inriktningar inom husbyggnad och måleri. Inom husbyggnad går det sedan för eleverna att fördjupa sig ytterligare som plattsättare, träarbetare eller golvläggare.

– Vi vill förbereda eleverna inför arbetslivet och vuxenlivet och drillar dem till att ta tag i saker själva. Praktikplatserna måste de till exempel själva ringa och söka. Om eleverna inte skulle lyckas fixa en praktikplats på egen hand så hjälper vi ju givetvis till och vi har även en stor platsbank, men det är bra träning inför yrkeslivet att öva på dessa samtal, fortsätter Joakim Thörne.

För att eleverna ska vara så attraktiva som möjligt på arbetsmarknaden samt få riktig erfarenhet ifrån verkliga projekt ute i näringslivet, så ska eleverna genomföra minst 15 veckors praktik, så kallad APL, under utbildningen.

Under praktikperioden bedrivs utbildningen av en handledare från arbetsplatsen och en lärare från skolan. DiStra har ett nära samarbete med olika företag i branschen, vilket ger goda möjligheter för eleverna att få anställning efter godkänd utbildning. När grundutbildningen är klar i skolan går man som lärling i två år innan man får sitt yrkesbevis. Skolan, som är relativt liten har 195 elever och hög lärartäthet. Det är sju elever per lärare. Den höga lärartätheten bidrar till att lärarna har tid att handleda och att bry sig om eleverna.

– Det är en enormt fin relation mellan lärare och elever och det blir tajta grupper. Vi vill inte bara utbilda byggare och målare utan även ledare. I utbildningen ingår det att leda arbetslag och strukturera arbete.

Eleverna får läsa ledarskapsteori och entreprenörskap. I entreprenörskap lär man ut hur man startar företag, sammanställer offerter och fakturerar bland annat.

– Framtiden för DBG är att vi kommer fortsätta vara den här lilla skolan där alla är välkomna, oavsett tidigare skolbakgrund, och erfarenheter. Det vi har gemensamt på skolan, elever som lärare, är att vi ger allt vi har, och lite till, avslutar Joakim Thörne.

Ofelia Graah Hagebäck, frilansjournalist

*************************************************

Kontakta Distra Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Distra Gymnasium. Distra Gymnasium hör av sig inom kort!

• FS
  • BA