Industritekniska programmet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som är intresserad av teknik och industriteknisk produktion. Utbildningen passar dig som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet inom exempelvis produktframställning, driftsäkerhet och underhåll eller svetsning.

På Industritekniska programmet har du 15 veckors Arbetsplatsförlagt lärande. Det betyder att du under dessa veckor kommer jobba på en arbetsplats inom ditt yrkesområde, för att du ska få en inblick i ditt framtida yrke. Det är även bra för att skapa kontakter och få testa dina kunskaper från skolan.

Det här lär du dig
Du lär dig om hela den industriella tillverkningsprocessen, hur man använder utrustningen, bearbetar material samt hur produkternas kvalitet kan säkras. Du lär dig om de olika produktionsleden och hur produktionen och tekniken påverkar människor och miljö. Du lär dig även om arbetets organisation, ekonomi, resursanvändning och arbetsmiljö.

Inriktningar

Driftsäkerhet och underhåll
Du lär dig hur man driver industrianläggningar, det kan till exempel handla om underhåll av utrustningar och anläggningar.

Processteknik
Du lär dig om hur produktionsutrustningen fungerar och vad den kan användas till. Du lär dig om kemiska eller mekaniska industriprocesser, kvalitetskontroll samt styr- och reglerteknik.

Produkt och maskinteknik
Du lär dig om hantering av verktyg, industriella utrustningar och hur man hanterar och bearbetar olika material som används i produktionen.

Svetsteknik
Du lär dig olika svetstekniker och plåtbearbetning.

Från produkt till färdig idé
På utbildningen får du lära dig hur man tar fram en färdig produkt utifrån en idé. Du lär dig hur man under produktionen kan välja material, metod och teknik för att påverka produktens kvalitet och förbrukningen av råvaror och energi. Du lär dig även om hur produkten används fram till att den förstörs eller återvinns.

Industriell produktion utförs oftast av människor som samarbetar. På utbildningen får du lära dig mer om kommunikation och vad samarbete betyder för produktionen. Du lär dig att i grupp ta initiativ, vara lyhörd, arbeta självständigt ochn kunna använda yrkets fackspråk. Många industrier använder engelska som språk i exempelvis informationsblad och viktiga dokument, du kan därför välja att läsa fördjupade kurser i engelska.

Att arbeta med industriteknisk produktion kräver ett innovativt tankesätt och en förmåga att snabbt komma på lösningar på problem som kan uppstå. Under utbildningen får du lära dig mer om problemlösning och upptäcka kreativa möjligheter för att hantera förändringar. Hela programmet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

Klicka här för programplan!

Skolor med Industritekniska programmet

• Praktiska Gymnasiet Helsingborg

• HV
  • Gullmarsgymnasiet

Vi erbjuder två riksrekryterande utbildningar: Marinbiologisk Spetsutbildning och Naturbruksprogram

• RL
    • NB
  • Praktiska Gymnasiet Örebro

• Praktiska Gymnasiet Karlstad

• HT
  • Praktiska Gymnasiet Nyköping

Ta smartaste vägen till jobb eller högskola!

• Brinellgymnasiet

Brinellgymnasiet i Nässjö är kanske den enda skolan i landet med egen järnvägsstation!

• rig
    • ES
    • HV
  • Sundsvalls gymnasium

Välkommen till Sundsvalls största gymnasieskola!  Vi har ca. 2000 elever som studerar i någo...

• ES
    • RL
  • Hagströmska gymnasiet Falun

Sambandet mellan arbetssätt och elever med goda kunskaper är tydligt.

• Mälardalens Tekniska Gymnasium

Välkommen till Sveriges mest spännande satsning på gymnasieutbildning

• Furulundsskolan

De nationella programmen: BF, BA, EK, EE, IN, NA, TE, VO Anpassat gymnasium, Introduktionsprogram