Processteknik
Industritekniska programmet

Skulle du tycka om att vara med och tillverka produkter? Då kan inriktningen processteknik på Industritekniska programmet vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om kemiska eller mekaniska industriprocesser, kvalitetskontroll samt styr- och reglerteknik.

Arbete med att planera och sköta driften
Du får grundläggande kunskaper för arbete inom industriell produktion och andra områden där kompetens för tillverkning, underhåll och service efterfrågas.

Du kommer få följa hela produktionskedjan; från att jobba fram en idé till att planera och verkligen genomföra den och fram till den färdiga produkten. Du tränas i att planera och sköta driften vid kemiska eller mekaniska anläggningar som till exempel inom livsmedelsindustrin. En viktig del av yrket är utvärdering; det vill säga att titta på vad som gick bra och dåligt under processen och vad som kan utvecklas och göras bättre.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med yrkesexamen har du allmän behörighet till yrkeshögskolan men kan också börja jobba direkt om du vill det.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen processteknik kan vara: tekniker, laboratorietekniker eller processoperatör  inom stål- och metallindustri, pappersindusti eller kemisk industri.

Några kurser på inriktningen processteknik

• Industritekniska processer 2
  • Produktionskunskap 2
  • Produktionsutrustning 2
  • Produktionsutrustning 3

Programplan för Industritekniska programmet kan du se här>>

Skolor med inriktning Processteknik inom Industritekniska programmet

• Carl Wahren Gymnasium

Vi förbereder dig för arbete eller vidare studier!

• HV
    • HT
    • RL
    • BA
    • FT
    • VF
    • BF
    • VO
    • IMV
    • IMS
    • IMY
  • Perstorp Tekniska Gymnasium

12 veckors praktik och två av dessa veckor genomförs i utlandet

• TE
  • Nösnäsgymnasiet

Där kunskap möter framtid!

• TE
    • HV