ALMA LÄSER SPELGRAFIK

Alma går i 3an och läser Spelgrafik på det Estetiska programmet. Här berättar hon om inriktningen och varför hon valde skolan.

Varför valde du LBS?

– Jag kände att det är en skola där jag får vara mig själv och samtidigt göra något jag tycker är roligt, nämligen skapa.

Varför tycker du man ska välja LBS?

– Ifall man tycker om när man får chans att uttrycka sig själv och sin kreativitet är LBS ett exemplariskt val men oavsett är det en plats där alla är välkomna.

Vad får du lära dig på din profil?

– Eftersom spelgrafik är en estetisk bildinriktning lär jag mig hur man skapar. Detta inkluderar att göra bilder i både 3D och 2D men även animera. Tillsammans med spelutvecklarna får vi även lära oss hur man gör spel från grunden.

Hur är gemenskapen på skolan?

– Alla har ju självklart sina grupper men det finns inget som säger att dessa inte kan sträcka sig över klassgränser och årskurser. Själv hänger jag mest med teknikeleverna trots att jag är estetare. Dock kan jag lika väl vara med mina klasskamrater. Eftersom det är en liten skola blir det att alla känner alla.

Vad är det bästa med skolan?

– Att man kan uttrycka sig själv utan att folk tittar snett.

Vem passar utbildningen?

– Vem som helst som tycker det är roligt att skapa!

Vad har du för framtidsplaner?

– Det är en bra fråga. Jag vill fortsätta att rita och skapa men hur det går till får vi se.

Hur är lärarna på skolan?

– Lärarna är lätta att prata och skoja med men är också bra på sitt jobb. Dessutom har jag upplevt att dem är duktiga på att anpassa skolgången vid behov och efter intressen.

Vad är ditt bästa tips till en niondeklassare som ska börja på gymnasiet?

– Du hugger inte hela din framtid i sten. Gör ett val som du tror att du kommer trivas med!