Naturbruksgymnasiet Kalmar

Naturbruksgymnasiet Kalmar är ett naturbruksgymnasium naturskönt beläget 11 km väster om Kalmar Centralstation. Vi har riksintag och internat vilket gör att du kan söka våra utbildningar var du än bor i landet, men det går också bra att bo i närheten och åka kollektivtrafik till skolan.

På Naturbruksgymnasiet Kalmar finns utbildningarna Häst- och ridsport, Lantbruk, Skogsbruk, Djurvård samt Djurvård med Naturvetenskaplig profil.

Som elev hos oss varvar du teori med praktiska lektioner. Du får vara med och sköta vår verksamhet tillsammans med välutbildade lärare och handledare. På så vis får du med dig både praktisk och teoretisk kunskap ut i vuxenlivet.

Den största skillnaden med naturbruksgymnasium är att du läser i en spännande och inspirerande miljö, tillsammans med andra elever som delar ditt intresse för djur, natur, skog och teknik. Det finns möjligheter för dig att välja din egen, unika väg hos oss. Alla erbjuds grundläggande högskolebehörighet, men du har även god möjlighet att läsa in särskild behörighet till högskola och universitet. Skolan och elever jobbar tillsammans för att hitta lämpliga och utvecklande praktikplatser, både i Sverige och utomlands.

Modern lantbruksutbildning
Lantbruksnäringen har genomgått stora förändringar och vi har moderniserat lantbruksutbildningen för att du som elev ska få de bästa förutsättningarna för att arbeta med det du är intresserad av efter gymnasiet. Stor del av undervisningen sker i samarbete med kringliggande gårdar med god djurhållning och uppdaterad teknik. För dig som elev innebär det större möjligheter att få lära i modern miljö och få djupare kunskaper från riktiga företag inom de gröna näringarna.

Skoglig utbildning i framkant
Vår skogsutbildning har lång tradition inom skogsnäringen. Vi följer med i utvecklingen och ger dig en bred grundläggande skoglig utbildning för vanligt förekommande arbetsuppgifter inom skogsbruket som maskinförare, skogsvårdare, motor-manuell avverkning, virkesmätning m.m

Vid skogsinriktningen är det självklart att integrera teoretiska ämnen med skogliga, vilket ger en bredare helhetsbild och en tydlighet när teorin sätts in i sitt sammanhang. Därför känns det självklart att efter ett teoripass fortsätta den praktiska delen i ”lektionssalen” utanför klassrumsfönstret.

Skolan har tillgång till skog i olika åldrar och träslag med höga naturvärden, artrika ängar, vattendrag, och produktionsskogar. Skolan använder nya skotare i utbildningen och vi samarbetar med skogsnäringen så att bra praktik kan erbjudas i utbildningen.

Skolan äger ett tiotal hästar, ett flertal olika arter av sällskapsdjur.

Naturbruksgymnasiet Kalmar är ett bra val för dig som gillar djur, natur och skog och som vill jobba inom den gröna näringen. Vi passar också bra för dig som är osäker på din framtida yrkesroll, men har djur och natur som stort intresse. Du får jobba med detta under din utbildning samtidigt som du får en bra grund inför framtida yrkesval.

Vill du flytta hemifrån?
Naturbruksgymnasiet Kalmar har omkring 155 elever och många bor på skolans internat under veckorna. Att bo på internat är utvecklande och spännande. Många känner att de mognar under sin tid som internatelev. Du skaffar dig vänner för livet som du kan plugga, sporta och umgås med i och utanför skolan. Skolan erbjuder också roliga aktiviteter och fritidsledare finns på plats hela tiden.

Elevboende
Det finns enkelrum och dubbelrum. Rummen är möblerade, men det finns också utrymme för dina egna prylar, textilier och annat som gör att du kan känna dig som hemma! Städning av rummen görs av eleverna medan gemensamma utrymmen sköts av skolans personal.

I vår fritidslokal ”Kaffestugan” finns möjlighet att titta på TV, spela TV-spel, sällskapsspel och biljard, baka, lyssna på musik eller bara att umgås. Vi har även gym, gymnastiksal samt bibliotek som du som elev har tillgång till fram till kl 22:00!

Kontakta Naturbruksgymnasiet Kalmar

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Naturbruksgymnasiet Kalmar. Naturbruksgymnasiet Kalmar hör av sig inom kort!

• NB
  • IMV