Törnströmska gymnasiet

Yrkesstolt – nyfiken och kreativ!

Törnströmska gymnasiet är en av kommunens fyra gymnasieskolor. Skolan ligger mitt i stan och har en hänförande utsikt över östra skärgården. De fem våningsplanen härbärgerar sex program med flera olika inriktningar, två program med riksintag samt anpassad gymnasieskola. Tre program är högskoleförberedande och tre är yrkesprogram. Törnströmska är ett skolhus som sjuder av spännande aktiviteter med teori och praktik i en kreativ blandning.

Programmens olika karaktär ger unika möjligheter till samarbete över programgränserna och möjligheterna är näst intill outtömliga. I huset finns bibliotek, lunchrestaurang och elevcafé samt gott om övriga elevutrymmen. På skolan råder ett öppet och engagerat arbetsklimat och vi trivs med varandra. Vi utvärderar vår verksamhet kontinuerligt och följer på så vis upp våra resultat gentemot mål och styrdokument.

På vår skola arbetar vi aktivt med att värna om de demokratiska värden på vilka vårt samhälle vilar. Detta ställer i sin tur stora krav på dig som har valt att studera hos oss, bl.a i termer av att följa de spelregler som finns för att utbildningen skall fungera. Vi förväntar vi oss att varje elev följer sitt schema, kommer i tid, har rätt saker med sig och alltid gör sitt bästa.  Om vi alla lever upp till detta så finns de bästa förutsättningar till en givande och rolig gymnasietid som på bästa sätt förbereder dig på den framtid du själv väljer, oavsett om det gäller arbete eller fortsatta studier.

Vi erbjuder dig NIU-utbildning. Träningen bedrivs tre förmiddagar i veckan och kompletteras med ett teoripass på eftermiddagen. NIU-utbildningen går att kombinera med vilket som helst utav de nationella programmen vid Karlskronas kommunala gymnasier. Läs mer om våra NIU-idrotter >>

Törnströmska gymnasiet är en stor och levande skola med yrkesprogram och högskoleförberedande program. När du besöker vår skola får du en härlig upplevelse. Det byggs hus, tapetseras och slås sjömansknopar. Har du tur kan du få se fantastiska animationer i 3D. Du ska heller inte bli förvånad om du i huset hör någon som river loss ett gitarrsolo samtidigt som du ser några som sitter och svettas över ett prov i historia. En bit ifrån oss på Trossö, närmare bestämt på Rosenholm får du möta ljudet av motorer samt kanske möjlighet att prova på att köra någon av alla våra maskiner. Vår skola, den yrkesstolta skolan, sjuder av kreativitet och nyfikenhet.

Hos oss arbetar lärarna i arbetslag. Arbetslaget samarbetar och följer sina elevers studier på nära håll - allt för att din skoltid hos oss ska bli så bra som möjligt. Av våra elever förväntar vi oss engagemang, ansvar och öppenhet. Vi har ett elevhälsoteam på skolan som finns där för dig när du behöver dem - varje elev blir sedd.

Törnströmska gymnasiets ledord samarbete, engagemang, tydlighet och trovärdighet genomsyrar allt arbete vid skolan.

Vill du flytta hit?
Vi har tillsammans med Karlskronahem utarbetat ett populärt boendekoncept som vi kan erbjuda dig. Vill du veta mer, kontakta vår aktivitetssamordnare på 0455-30 51 76.

Kontakta Törnströmska gymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Törnströmska gymnasiet. Törnströmska gymnasiet hör av sig inom kort!

• niu
  • ES