Nynäshamns Gymnasium

Välkommen till Nynäshamns gymnasium – en gymnasieskola för alla!
På Nynäshamns gymnasium får du förutsättningar att kunna gå ut i arbetslivet direkt eller läsa vidare vid universitet och högskola både i Sverige och internationellt. Vi arbetar för att du ska nå högre än vad du trodde var möjligt – för att bli och göra vad du vill efter gymnasiet. Vi gör det genom att tro på dig.

Med stöd av hjälpsamma lärare kommer du att kunna vara dig själv. Våra lärare möter dig på din nivå och driver framåt. Vi erbjuder dig en lugn och rymlig miljö där du har nära till alla och du kommer att vara med och bidra till vår starka skolkultur med framåtvilja!

Nynäshamns gymnasium vänder sig till alla – Oavsett om du vill ha en yrkesinriktad gymnasieexamen som gör dig redo att kliva ut i arbetslivet eller en examen som ger dig förberedande kunskaper för universitets- och högskolestudier. Vi på Nynäshamns gymnasium tror på dig och hjälper dig vidare i livet, dit du vill.

Studiero på lektionerna – du får studera i en lugn lärmiljö. Undervisningen ges ofta i mindre undervisningsgrupper. Våra lärare har mer tid för att möta elevernas behov av vägledning och struktur.

Lärarna har en tydlig roll i att lära ut  våra lärares kompetens har stor betydelse för framstegen hos våra elever. Vi har skickliga pedagoger som väljer ut vilken kunskap som är viktig och lotsar dig i din kunskapsutveckling.

Motiverade elever – du tillåts att misslyckas, men framförallt ges du förutsättningar att lyckas. Beröm bygger motivation.

God gemenskap och vänlighet  vi är en mindre skola där alla har nära till varandra och du har nära till all personal. Det är lätt att få kontakt och det finns en stor flexibilitet. För oss är det viktigt att du trivs och mår bra.

Anpassningar  våra lärare ser när det är dags att gå in med stöd. Vi tar reda på vilken skolsituation som passar bäst för dig och göra de anpassningar i undervisningen som du behöver för att ta en gymnasieexamen med de kunskaper, förmågor och betyg som du siktar mot.

Digitala hjälpmedel – skolan tillhandahåller en personlig dator och använder digitala hjälpmedel i undervisningen som stöd i lärandet.

Kombinera studier med idrott t.ex. hockey eller fotboll. Tillsammans med lokala idrottsföreningar tillåts du på de olika programmen att få din idrott på schemat. Nynäs Hockey har ett nära samarbete med Nynäshamns gymnasium och är en del av skolans profil.

Förväntningar på din ansträngning  för att bli bra på något krävs mycket övning och repetition. Vi har förväntningar på att du anstränger dig. Det handlar om att träna dig för den miljö som senare väntar dig på en arbetsplats eller vid universitetet.

Bra och god mat – maten lagas från grunden i köket på skolan och är god och näringsriktig. Vi tycker att det är viktigt att du tycker om maten och äter för att orka koncentrera dig en hel dag.

Rymliga och rena lokaler – skolan ligger i rymliga och rena lokaler. Det finns uppehållsrum, café och ett stort bibliotek.

Naturen runt knuten – skolan ligger med anslutning till stora fotbollsplaner och en modern idrottshall. Vi tar vara på vårt läge nära naturen och vandrar på hösten, åker skridskor tillsammans på vintern och paddlar kanot i Skärgården på våren.

Storstaden inom räckhåll – vi ser vikten av att få kunskaper både i och utanför skolan och med storstaden inom räckhåll får du ofta göra besök i kultur- och näringslivet.

En tro på dig och framåtvilja – oavsett vem du är, är du välkommen till oss och vi har bestämt oss för att hjälpa dig att ta dig vidare i livet dit du vill.

Välkommen till Nynäshamns gymnasium!

Kontakta Nynäshamns Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Nynäshamns Gymnasium. Nynäshamns Gymnasium hör av sig inom kort!

• TE
  • FS