Äventyrsturismgymnasiet

Äventyrsturism är utbildningen för dig som brinner för äventyr i alla former. Utbildningen är ett yrkesprogram baserat på Naturbruksprogrammet. Du kan få högskolebehörighet genom att välja studiespåret som individuellt val. Vårt nära samarbete med branschen skapar goda förutsättningar för dig att lyckas!

Vi älskar äventyr
Det här är utbildningen där du får lära dig allt om naturguidning, turism och företagande. På schemat finns bl.a. äventyrsguidning, ledarskaps- och aktivitetskurser. Under din gymnasietid ingår det ett antal utbildnings- moment / resor där du får testa på bl.a. fjällsäkerhet, teambuilding och äventyrssporter.

UF för alla
Äventyrsturism är en utbildning som delvis präglas av entreprenörsanda och kunskaper om småföretagandets möjligheter och villkor. Alla elever läser Ung Företagsamhet (UF) vilket innebär att du driver eget företag på skoltid. UF ger dig värdefulla kunskaper om du vill starta eget efter gymnasiet.

Äventyr & Natur = Framtid
I takt med att naturturismen växer stadigt blir du efter dina tre år på skolan en del av den framtida branschen. Utbildningen varvar teori med praktiska moment utomhus. Detta ger inte bara utmärkta tillfällen till träning på säkerhetsmoment utan också möjlighet att fördjupa dina kunskaper i paddling, klättring skidåkning eller MTB.

Yrkesval efter dina studier vid Äventyrs­turism
Äventyrsturism är en yrkesutbildning där målet är att du ska vara attraktiv att anställa direkt efter dina studier alternativt ha sådana kunskaper att du kan starta och driva ett eget företag. Det finns också möjligheter att välja kurser för att öka din behörighet för vidare studier på universitet eller högskola.

Möjliga yrken efter studier på Äventyrs­turism

• Natur- och äventyrsguide
  • Skidlärare
  • Turistentreprenör
  • Reseledare
  • Paddelinstruktör
  • Butiksförsäljning av frilufts- och outdoorutrustning

Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna på [email protected] eller 010-15 16 200.

Kontakta Äventyrsturismgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Äventyrsturismgymnasiet. Äventyrsturismgymnasiet hör av sig inom kort!

• NB