Marinteknikutbildning

Det här programmet passar dig som är intresserad av båtar och marinteknik. Efter utbildningen har du de kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel båtbyggare, marintekniker och marin systemtekniker.

Utbildningen ger kunskaper om olika typer av fartyg som används som fritidsbåtar samt om deras motorer, system och utrustning. I detta ingår funktion, konstruktion, reparation och service av fritidsbåtar och de system som förekommer.

Det här lär du dig
Du får kunskaper om olika typer av fartyg som används som fritidsbåtar samt om deras motorer, system och utrustning. I detta ingår funktion, konstruktion, reparation och service av fritidsbåtar och de system som förekommer.

Inriktningar

Service och reparation
Du lär dig om konstruktion och reparation av fritidsbåtar och deras system och annan utrustning. Du får också kunskaper om diagnostik, service och reparation av marinmotorer. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel båtbyggare och marintekniker.

El och elektronik
Du lär dig om installation, underhåll och reparation av el- och elektronikanläggningar i marin miljö. Du får också kunskaper om styr- och övervakningssystem för motorer och säkerhetsutrustning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel marin systemtekniker.

Båda inriktningarna kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola. Marinteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensmål.

Läs mer om utbildningens examensmål

Klicka här för programplan!

Skolor med Marinteknikutbildning

• Värmdö Tekniska Gymnasium, VTG

En väletablerad skola med erfarenhet. Kunskap och verktyg - för jobb och framtid.

• TE
    • BA