Service och reparation
Marinteknikutbildning

Gillar du båtar och är händig? Då kan inriktningen service och reparation på Marinteknikutbildningen vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om konstruktion och reparation av fritidsbåtar och deras system och annan utrustning. Den ska också ge kunskaper om diagnostik, service och reparation av marinmotorer.

Marinmotorteknik och diagnostik
Du lär dig om tekniken i våra fritidsbåtar och även marinmotorteknik. Det ger dig fördjupade kunskaper inom service och reparation av båtmotorer och båtar men även kunskaper inom diagnostik.

Under din utbildning kommer du även vara ute på t.ex ett varv eller marinverkstäder och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med en gymnasieexamen har du allmän behörig till yrkeshögskolan men kan också börja jobba direkt om du hellre vill det.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen service och reparation kan vara; motormekaniker,båtbyggare, marintekniker, marinelektriker, servicetekniker, supporttekniker eller båtreparatör.

Några kurser på inriktningen service och reparation
  • Konstruktion och reparation 1
  • Intervallservice

Skolor med inriktning Service och reparation inom Marinteknikutbildning

• Värmdö Tekniska Gymnasium, VTG

En väletablerad skola med erfarenhet. Kunskap och verktyg - för jobb och framtid.

• TE
    • BA