Robin valde FS: Handel

Är du nyfiken på FS: Handel (Försäljnings- och serviceprogrammet – Handel & Service)? I den här intervjun berättar vår elev Robin om hur det är på programmet och ger sina bästa tips inför gymnasievalet.

Hej Robin! Varför valde du FS: Handel?
För att jag vill jobba med den här typen av saker i framtiden där jag får vara social och ha mycket kontakt med människor. Jag gillar också att det är extremt brett! Samtidigt som vi jobbar med skarpa case, alltså riktiga kunder, lär vi oss också entreprenörskap, servicekunskap, affärskommunikation, grafisk design och marknadsföring. Jag hade ingen erfarenhet av grafisk design och tyckte inte det var roligt förrän lärarna på NTI verkligen engagerade mig!

Ok! Vad tycker du är det bästa med utbildningen?
Det är att det är verklighetsförankrat i och med alla riktiga case som vi får jobba med. Just nu jobbar jag med en hemsida åt en kund till exempel. Det är väldigt skönt när man har varit lite skoltrött innan gymnasiet och plötsligt får jobba med riktiga företag som har en deadline då vi måste leverera. Det är jättekul! I ettan fick vi öppna en fiktiv butik i en stad med 30 000 invånare. Vi fick fundera kring budget, hur mycket kunder vi trodde vi skulle få in under åren och hur vi skulle gå runt med ett visst startkapital.

Vad skiljer NTI från andra skolor?
NTI fokuserar mycket på framtiden. Medan andra skolor kanske fokuserar mycket på teori, kombinerar vi många ämnen och får jobba mycket praktiskt. Våra lärare aktiverar oss och jag känner mig aldrig skoltrött! Du går inte till skolan för att skriva 20 långa uppsatser eller lyssna på en lärare i flera timmar för att sedan gå hem. Här kombinerar vi teori med praktiska grupparbeten för att vara aktiva och engagerade på lektionerna.

Vad spännande! Vad har varit det allra roligaste som du fått med dig från skolan?
Helt klart att pitcha. Det är väldigt intressant med psykologin bakom hur man väcker uppmärksamhet hos en kund och hur man får med sig personen i rätt riktning. Att kunna kommunicera fram sitt budskap på ett professionellt och tryggt sätt för att bygga upp ett intresse. Vi hade den duktigaste läraren någonsin för att lära oss att pitcha! Hela vår klass blev grymma på det.

Vad kul! Har du något tips till en framtida gymnasieelev?
Var öppen och var dig själv! Jag har alltid varit en pratglad kille i grundskolan. Men när gymnasiet kom tänkte jag att jag måste vara mer seriös. Men jag kunde inte hålla uppe den jargongen utan behövde verkligen vara mig själv. Så jag försökte acceptera mitt spralliga jag och blev mer framåt och kunde ta för mig. Man tjänar mycket på att vara den man är för att hitta rätt i sina val och kompisar. Sedan kan lärarna se vem du är och kan jobba utefter dig.

Bra tips! Hur ska man tänka när man söker gymnasium då?
Sök det du tycker är roligt. Jag var intresserad av försäljning och människor, men jag tyckte också om hantverk. Därför valde jag mellan bygg och handel. Då fick jag verkligen känna efter vilket jag tyckte var roligast att göra och kom fram till att det var försäljning och att prata med människor. Jag tyckte också att kemi var roligt, men jag visste att jag inte skulle orka att gå ett helt program när jag inte var jätteduktig på ämnet. Därför kanske man också ska fundera på vad man är bra på också.

En sista fråga, vad gör du i framtiden?
Jag driver faktiskt eget handelsbolag tillsammans med några kompisar idag. Vi säljer ringklockor med larm och kamerafunktioner. Det blev godkänt av bolagsverket för en månad sedan och har varit jättekul! Vi kommer ju också starta eget med Ung Företagsamhet i skolan, så vi såg vårt företag mer som en rolig grej, men också för erfarenheten. Helst av allt vill jag nog jobba som försäljare på min pappas företag för att du som anställd får träffa väldigt mycket människor i olika kundbemötanden, både nationellt och internationellt. Jag tror det är väldigt kul att jobba med andra länder och kulturer och ta lärdomar från dem.