"Lärarna är fantastiska"

Linnea Sandelin går i årskurs 3 på Designgymnasiets Arkitektur och Design. Hon trivs väldigt bra på skolan och beskriver det som en plats där man hör hemma.

Varför valde du Designgymnasiet?

– Jag är intresserad av konst och design och har alltid varit så jag passade på när det hade arkitektur och design. Perfekt tillfälle till att få den utbildning jag behöver för framtiden.

Hur är gemenskapen på skolan?

– Det är bra gemenskap, alla accepterar varandra, det är en trevlig stämning och man trivs här. Man känner sig alltid välkommen hit, som ett hem. Det känns som ens egna skola, man hör hemma här.

Vad är det bästa med skolan?

– Lärarna är fantastiska. Eleverna är roliga att prata med och det är alltid någonting intressant som pågår. Jag gillar också mitt program väldigt mycket. Samt att vi också får påverka våra egna klassrum. Vi på arkitektur har fått måla om vårt eget klassrum, det blev en grönaktig ljus färg.

Vem passar utbildningen?

– Någon som är intresserad av arkitektur och vill veta mer om vad yrket har att erbjuda. Någon som gillar att vara kreativ men som samtidigt också tycker om de teoretiska ämnena, som matte, fysik osv.

Har du något drömprojekt för framtiden?

– Jag skulle vilja arbeta med hållbar arkitektur. Jag skulle vilja jobba med ett stort projekt som syftar till att Sverige skulle bli mer hållbart och mer tryggt, där skulle jag gärna vilja hjälpa till med arkitektur.