Bergstrands Gymnasium i Uppsala

Välkommen till Bergstrands Gymnasium i Uppsala!

Framtidens yrkesfolk utbildas vid Bergstrands gymnasium Uppsala. Vår målsättning är att du som elev ska bli anställningsbar direkt efter examen. Då har vi lyckats med vårt uppdrag!

– Vårt mål är att utbilda eleverna till ett spännande yrke och vi utbildar bara inom de branscher där vi vet att det finns brist på arbetskraft. Den inställningen har gjort att många stora företag i branschen gärna samarbetar med oss. De vet att vi har elever som blir bra praktikanter och som har rätt kunskaper för att kunna rekryteras direkt efter skolavslutningen om så behövs. Det säger Annelee Bergstrand, grundare av Bergstrands Gymnasium.

Våra utbildningar utgår från verkligheten
I utbildningarna på Bergstrands Gymnasium i Uppsala ingår både teoretiska och praktiska ämnen. Skolans mål är att alla elever ska ha tagit gymnasieexamen och vara anställningsbara efter utbildningen. Bland dem som går Bergstrands Gymnasium får drygt nio av tio elever jobb efter utbildningen och nio av tio går ut med gymnasieexamen.

– Vi skiljer oss från många andra skolor genom att vi jobbar med ”case” eller uppdrag, tagna ur verkligheten. Ska du måla en vägg behöver du räkna ut hur mycket färg som behövs. Vill du ta betalt för ditt jobb behöver du räkna ut hur mycket du kan ta i timmen. När du ser direkt praktisk nytta av det du lär dig, blir det mycket roligare att lära. Du läser, räknar och skriver, ofta utan att tänka så mycket på att du pluggar.

Vi har samarbete med stora företag i branschen som Volkswagen, Bavaria, Bellmans, Carrier, Schenker, Honda, Valter Eklund, NRT Bygg, H Aronsson Byggnads, Gröna Lund m.fl. Vi har också nära kontakter med Mekonomen och Bilia. Det hjälper oss att ligga i framkant när det gäller utveckling av utbildningen samt tekniska lösningar på skolan. Kontakter som också gör att vi kan ordna bra praktikplatser för eleverna.

Du utbildar dig till ett riktigt yrke
På Bergstrands Gymnasium utbildar du dig till ett yrke inom bygg- eller fordonsbranschen samt inom försäljning. De utbildningsprogram som finns på Bergstrands Gymnasium i Uppsala är:

Kontakta Bergstrands Gymnasium i Uppsala

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Bergstrands Gymnasium i Uppsala. Bergstrands Gymnasium i Uppsala hör av sig inom kort!

• FS
  • BA