Willgot gör karriär av sitt intresse på Yrkesgymnasiet

För praktiskt lagda Willgot Svedjerot var det självklart att välja ett program där han får jobba med händerna. Valet föll på Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet Gävle.

När gymnasievalet närmade sig började Willgot Svedjerot leta skolor med mycket arbetsplatsförlagt lärande (APL). Han hittade Yrkesgymnasiet, besökte skolan som Elev för en dag och sökte till Fordons- och transportprogrammet, där han för närvarande går i årskurs 1. Nu gör Willgot karriär av sin passion.

– Jag har ett intresse för och gillar att skruva på motorer. Det vore lite tråkigt att hålla på med något man inte är intresserad av i tre år och sedan börja jobba med det, säger han.

Inför första gången Willgot skulle ut på APL var taggningen total.

– Det känns roligt. Det är mycket lättare att lära sig om du på riktigt hoppar in i det på en gång, säger han.

För vem lämpar sig Fordons- och transportprogrammet?

– För dem som gillar praktiskt lärande och är intresserade av motorer.