TBS gör storsatsning på idrott – blir Thoren Sports Academy

Idrott har alltid legat nära Thoren Business Schools hjärta. Nu gör skolan i Umeå en storsatsning på idrott – och ett namnbyte.

Från och med höstterminen 2023 svirar Thoren Business School Umeå om till Thoren Sports Academy – hela Umeås idrottsgymnasium.

På Thoren Sports Academy kan eleverna välja mellan att gå hockey-, padel-, innebandy-, ridsport- eller en allmän idrottsprofil vid namn Idrott och hälsa, och kombinera den valda idrotten med studier på Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Försäljnings- och serviceprogrammet.

Optimal mix skapar vinnare på och utanför plan
Thoren Sports Academy är uppbyggt för att skapa en optimal mix mellan idrott och studier. På skolan ska eleverna kunna balansera sin idrottsliga och akademiska satsning och därmed få bästa möjliga stöd och förutsättningar för att nå idrottslig skicklighet och akademisk skärpa.

– Det är inte bara på träning och tävling som du blir en bra elitidrottare; vi ser till att eleverna även får de viktiga pusselbitarna runtomkring sporten, utöver den fysiska träningen, som hjälper dem ta nästa steg som idrottare och människa, säger Samuel Holmlund, rektor på Thoren Sports Academy.