SOFIA-EKONOMIPROGRAMMET

Vad är det bästa med att läsa ekonomi?
Det är nog att jag får grundläggande kunskaper i andra kurser, som privatjuridik. Det har gett mig väldigt mycket kunskaper inom vilka rättigheter man har som anställd och som egen företagare, det tycker jag är intressant! Jag har fått förberedelser inför livet i samband med mitt val av program!

Vad är viktigt för dig i skolan?
Lärarnas engagemang är väldigt viktigt för mig, samt att de finns där för en och stöttar en. Jag trivs jättebra med mina lärare och jag tycker att alla är måna om att det ska gå bra för en. Även gemenskapen mellan eleverna är viktig, många känner varandra och jag har aldrig känt av att någon har blivit utstött i skolan.

Vad vill du göra efter gymnasiet?
Jag vill gärna starta eget i framtiden, eller vidareutbilda mig till lärare. Jag brinner för att prata med människor och tycker att det är kul att jobba med barn och ungdomar!

Vad är ditt bästa tips till en som ska börja gymnasiet?
Mitt bästa tips är att du behöver inte göra precis som alla andra – du kommer att få nya vänner under dina tre år på gymnasiet! Jag kände ingen här innan jag började på KLARA och det var skönt att få en nystart.