SANNA FRYGNER- Naturvetenskapsprogrammet

HUR KOMMER DET SIG ATT DU VALDE SJÖLINS?
Främst på grund av casemetodiken! Är man intresserad av att få ett större perspektiv kring aktuella samhällsproblem, vilket man får genom att läsa case är Sjölins rätt val. Sedan har vi en väldigt bra sammanhållning på skolan och både elever och lärare är väldigt engagerade, vilket jag tycker är viktigt.

BERÄTTA OM DITT PROGRAM!
Jag läser Naturvetenskapsprogrammet och valde det då jag alltid tyckt om de naturvetenskapliga ämnena, framförallt matematik som vi arbetar mycket med. Att gå natur ger mig en bred utbildning och många möjligheter till vidare studier i framtiden.

HUR SKULLE DU BESKRIVA CASEMETODIKEN?
Vi arbetar med ett verklighetsbaserat case under några veckors tid, det går ut på att vi slår ihop minst två ämnen som vi arbetar med kring ett aktuellt samhällsproblem. Under lektionerna arbetar vi med mindre lektionsuppgifter, därefter avslutas varje case med en examination i grupp eller individuellt genom ett prov, seminarium eller presentation. Det bästa med case är att vi arbetar över ämnes gränserna, det gör att man får ett större och bredare perspektiv kring det aktuella caset.

VAD ÄR VIKTIGT FÖR DIG I SKOLAN?
För mig är det viktigt med engagerade lärare som är kunniga inom sina ämnen. Våra lärare är otroligt engagerade och de bryr sig om oss väldigt mycket! Det är även viktigt för mig att skolan är en trygg plats där det finns studiero och möjlighet att plugga med sina vänner, men även en plats där man trivs och har kul!

BERÄTTA OM DINA FRAMTIDSPLANER!
Jag har planer på att ta ett sabbatsår och jobba och förhoppningsvis kunna resa! Därefter vill jag börja plugga, det lutar mot ett naturvetenskapligt program på Lunds universitet.

VAD VILL DU TIPSA OM INFÖR GYMNASIEVALET?
Tänk på vad du vill göra och inte på vad dina kompisar vill! Välj något du tycker är kul och intressant det kommer göra din tid på gymnasiet mycket lättare och roligare!