Saif och Mahnaz om el- och energiprogrammet

Saif och Mahnaz går i samma klass i årskurs 1. De läser el och energi och kan efter studenten börja jobba som elektriker.

Varför valde ni att läsa just el och energi?
Saif:
Min pappa är elingenjör och har sedan jag var liten lärt mig olika enkla saker. Det har väckt mitt intresse vilket gjorde att jag var 100% säker på att jag skulle välja el. Det är en dröm för mig att i framtiden kunna jobba med pappa.

Mahnaz: Samma sak för mig, flera i min familj jobbar som elingenjörer. De har alltid sagt att det är roligt att jobba med el!

Nu har ni snart gått klart första året. Är ni nöjda med ert val av program?
Saif:
Ja! Jag tycker att det vi får lära oss är intressant. Jag har utvecklats mycket under ett år och har exempelvis lärt mig hur man jobbar säkert.

Mahnaz: Första året läser vi mycket teori kopplat till el och energi, det är svårt men man måste lära sig allt från grunden. Exempelvis olika namn på vägguttag, säkerhet, färger på kablar och hur de fungerar.

Vad tycker ni om skolan?
Mahnaz:
Det är en ganska liten skola, vi är som en familj här. Tyvärr är det inte så mycket tjejer, hade varit kul om fler ville söka praktiska program. Men killarna är snälla mot mig! Det bästa med skolan är våra lärare, de har jobbat inom branschen tidigare och har mycket erfarenhet.

Saif: Jag håller med! Det är lugnt här, ingen som skapar problem. Vi har bra och snälla lärare, alla hälsar på varandra. Lärarna ser till att vi verkligen förstår allt så att vi lär oss det viktigaste. Om du behöver extra hjälp har vi läxhjälp på skolan två dagar i veckan. De hjälper även till att motivera oss. En av mina lärare har motiverat mig till att kanske läsa vidare efter gymnasiet för att senare kunna jobba som yrkeslärare, jag tycker om att lära ut.

Nästa läsår kommer ni att börja göra praktik. Hur känns det?
Mahnaz:
Det känns jätteskönt och roligt! Det jag ser fram emot mest är att få lära mig nya saker och utvecklas.

Saif: Jag älskar att lära mig nya saker! Jag ser fram emot att känna att jag vet vad jag gör. I framtiden vill jag att min pappa ska kunna ringa och fråga om jag kan ta ett uppdrag hos en kund som behöver hjälp, och då självsäkert svara att “ja, det kan jag”!

Vad vill ni göra efter studenten?
Saif:
Jag vill gärna börja jobba på min pappas firma efter studenten. Efter att jag fått min elbehörighet vill jag börja läsa på högskola och bli elingenjör.

Mahnaz: Jag vill också läsa vidare till elingenjör efter att jag har jobbat några år, kommer nog att välja till högskolebehörighet i tvåan eller trean.

Vad vill ni ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Saif:
Följ vad du älskar! Om du exempelvis är intresserad av el är det programmet det bästa valet för dig, det finns massor jobb och du får en bra lön.

Mahnaz: Jag tyckte att det var svårt att välja. Många tänker att ett yrkesprogram är lätt, men så är det verkligen inte. Varje yrke behöver sin kunskap och det tar tid att lära sig, man kan inte bara plugga inför ett prov för att sedan tappa kunskaperna. Du måste komma ihåg allt för att klara dig i jobbet, mycket teori som som kräver att du inte bara jobbar fysiskt med kroppen. Välj vad du vill, vad du känner för. I framtiden är det viktigt att du är glad för att trivas med ditt jobb!

Varför tycker ni att man ska söka till Praktiska Gymnasiet?
Mahnaz:
Det är roliga elever här och vi har jättebra och snälla lärare som förstår oss. Och vi har bra skolmiljö, det är inte för trångt.

Saif: Jag vill att min syster ska börja här när hon ska söka till gymnasiet. Det är mycket teori första året, du får verkligen lära dig allt från grunden. Men i tvåan kompenseras det med att vi börjar göra praktik. Jag tycker verkligen om min skola!

Till Praktiska Gymnasiet Malmö Norra ⇢