Sadaq om Fordon och transportprogrammet

Sadaq läser sitt sista år på fordons- och transportprogrammet. Han hade redan innan gymnasiet ett intresse för lastbilar och valde därför inriktningen transport. Utöver sin APL i Sverige har Sadaq även gjort utlandspraktik i Italien i hela tre veckor. Visst låter det häftigt?

“Jag hade inte varit i Italien innan så det var verkligen en upplevelse!”

Varför valde du att läsa fordon och transport?
Min pappa är mekaniker, så jag har vuxit upp med det. Jag lärde mig tidigt att jag också var bra på sånt, eftersom att jag tyckte det var roligt så bestämde jag mig för att läsa fordon och transport. Jag är glad att jag valde programmet, det roligaste är att få köra lastbil!

Vad tycker om skolan?
Skolan är perfekt för mig, alla är snälla och hjälper dig. Lärarna hjälper dig att lyckas, de är snälla och roliga! Det finns möjlighet till extra studiehjälp om du behöver. Det här belsutet att börja på Praktiska har gjort stor skillnad för mitt liv. Och klassen är jättekul!

Hur är det att göra APL (praktik)?
Det är roligt och lärorikt. Jag har även fått möjlighet att göra utlandspraktik, i 3 veckor var jag på ett transportbolag i Vicenza i Italien. Jag hade inte varit i Italien innan så det var verkligen en upplevelse! Vi var fyra elever från skolan som åkte tillsammans, alla från olika program.

På min APL-plats fick jag lasta och lossa, exempelvis nya bilar. Jag registrerade inkommande lastbilar, visade vart de skulle stanna och kontrollerade hur mycket gods som skulle lossas. Det var häftigt att känna att jag klarade av arbetet i Italien, vi förstod varandra även fast vi har olika kulturer och pratar olika språk. Det var roligt att jobba hos dem!

På fritiden fick vi se staden, besöka museum och äta på restaurang. Vi bodde hemma hos en man som heter Franco, han lagade jättegod italiensk mat till oss. På helgerna passade vi på att besöka Milano och Rom. Dit vill jag gärna åka tillbaka någon gång.

Hela upplevelsen var väldigt roligt! Om jag får chansen hade jag gärna velat jobba på det företaget igen.

Vad vill du göra efter studenten?
Jag vill jobba och tjäna pengar, som lastbilschaufför såklart. Det hade varit roligt att få åka tillbaka till Italien igen och kunna jobba där.

Till Praktiska Gymnasiet Malmö Norra ⇢