Juel Berhane -Ekonomiprogrammet

VARFÖR HAR DU VALT SJÖLINS?
För mig är det viktigt att gå på en skola med bra lärare och sköna elever, vilket jag upplever att det är på Sjölins. Det är även en mindre skola, vilket gör att eleverna kommer varandra närmre och man känner sig sedd av lärarna.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT PROGRAM?
Jag läser Ekonomiprogrammet med inriktning juridik. Jag har alltid tyckt om matematik och företagande, trots att det är svårare på gymnasiet så är det fortfarande lika kul! Det bästa med programmet är att man blir väl för-
beredd inför vidare studier. Jag gillar kurserna företagsekonomi och juridik, där lär jag mig mycket nytt!

BERÄTTA LITE OM CASE OCH HUR DET FUNGERAR!
På Sjölins arbetar vi med case vilket är en metodik som går ut på att man under 6 veckors tid arbetar med
flera ämnen kring en verklighetsbaserad händelse. Jag tycker att det är kul att jobba med case, man lär sig väldigt mycket samt att det blir mindre ämnen att hålla koll på, då vi inte läser alla ämnen samtidigt.

BERÄTTA OM LÄRARNA PÅ SKOLAN!
Lärarna på skolan är väldigt bra och kunniga, för mig är det viktigt att lärarna gör sitt yttersta och tar till sig det eleverna tänker och tycker, vilket de verkligen gör på Sjölins.

VAD ÄR VIKTIGT FÖR DIG I SKOLAN?
Det viktigaste för mig är att man trivs och har kul! Givetvis ska skolan vara en plats där man lär sig saker, men att gå till skolan ska vara något man vill göra varje dag och därför är det viktigt att man trivs.

VAD ÄR DINA TIPS TILL EN ELEV SOM SKA VÄLJA GYMNASIUM?
Besök skolan under öppet hus, det hjälper dig verkligen att få en inblick i hur skolan är och ser ut!