Jakob Holmqvist Enander-Ekonomiprogrammet

Jakob trivs med den lugna och trygga stämningen på skolan. Han tycker att man ska välja ProCivitas Stockholm om man siktar högt, men samtidigt vill ha en rolig skoltid.

Varför ska man välja ProCivitas Stockholm?
Man ska välja ProCivitas Stockholm om man vill ha en bra och seriös skolgång, men samtidigt kunna ha en rolig och fartfylld skoltid! Eleverna är ambitiösa och siktar högt, men prioriterar samtidigt att ha roligt och ha en balans i tillvaron.

Varför Ekonomiprogrammet?
Jag valde Ekonomiprogrammet med inriktning juridik eftersom jag är intresserad av ekonomi, men ville samtidigt studera psykologi, filosofi och juridik då dessa ämnen är stora intressen för mig. Det är en linje som ger en bra förbereder inför universitetet och ger mycket intressant kunskap som man kommer ha stor nytta av i framtiden.

Berätta om stämningen på skolan!
Stämningen på skolan är lugn och trygg, men samtidigt rolig och fartfylld. Det är en bra miljö där man både kan fokusera på skolarbete och samtidigt ha roligt med vännerna. Alla har respekt för varandra samtidigt som vi kan skämta lite med varandra, den balansen känns väldigt bra. Det är en trevlig skolmiljö helt enkelt!

Hur är lärarna på skolan?
Lärarna på skolan är väldigt professionella och sociala, det går alltid att prata med dem vilket skapar ett närmare band med dem. Samtliga kan alltid hjälpa till med saker både inom och utanför skolarbetet, det märks att de alltid vill vårt bästa.

Vad har du för framtidsplaner?
Efter studenten vill jag ta ett sabbatsår, för att sedan söka till Psykologprogrammet, antingen på Lunds Universitet eller Uppsala Universitet. Längre än så har jag inte riktigt planerat, förhoppningsvis tar jag examen i psykologi och arbetar som psykolog i framtiden.

Vad är dina tips till en elev som ska välja gymnasium?
Att välja gymnasium är ett stort val, det kan vara smart att tänka igenom det ordentligt. Gå inte enbart efter vad dina kompisar har valt, man kommer få många nya vänner på gymnasiet! Något som också är viktigt är att man ska känna att skolan lever upp till ens egen ambitionsnivå och att man är på samma nivå som ens klasskompisar.