Isac berättar om hur det är att gå El- och energi

Isac går andra året på El och energiprogrammet med inriktning Elteknik. Isac tycker att praktiken är det bästa med utbildningen där han bland annat har fått koppla armaturer på Åhléns. I framtiden drömmer han om att starta eget bolag.

Varför valde du El och energi?
Jag valde el och energi för att jag har en kusin som jobbar som elektriker och då blev jag själv intresserad av det. Jag tyckte det han höll på med verkade roligt och tänka att det skulle passa mig.

Hur är det att gå Elteknik?
Det är väldigt kul! Första året är det mycket vanliga ämnen såsom matte, engelska, svenska osv. Men sen i tvåan fördjupar man sig mer i programmet. Vi har fått lära oss koppla på olika centraler i verkstaden på skolan och lärt oss mycket basic kunskap för yrket. Sen blir det ännu roligare när man kommer ut på praktik och lär sig ännu mer! Det var toppen att öva och lära inne på skolan innan man kom ut på praktik, det gör att man känner sig förberedd och vet vad man sysslar med.

Är du nöjd med ditt val?
Jag är jättenöjd med mitt val! Jag har valt helt rätt inriktning. Det passar mig eftersom jag gillar att arbeta praktiskt och fysiskt. Jag får träffa mycket människor och det är ett socialt jobb. Jag lär mig bäst när jag får arbeta praktiskt snarare än teoretiskt.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Sundsvall?
Jag tycker det är toppen att plugga här! Klassen är jättebra och vi har god gemenskap. Lärarna är roliga och snälla och anpassar alltid undervisning till oss så att vi lär oss på bästa sätt. Skolans verkstad är också bra, där finns allting vi behöver för att lära oss yrket och man kan öva på massor av olika moment.

Hur är det att vara på praktik (APL)?
Det är riktigt kul med APL! Jag lär mig mest där. Det jag gillar bäst med den här skolan är att  vi får komma ut i arbetslivet på riktigt och testa på uppdrag i sin yrkesroll. På praktiken får jag testa på det mesta inom elbranschen, det är alltid olika uppdrag och ingen dag är den andra lik. Nu är jag exempelvis på Åhléns och fixar armaturer. Det är ett perfekt tillfälle att öva på problemlösning som kan uppstå under tiden man gör ett jobb. Eftersom vi är ute så mycket i arbetslivet leder det till större chanser att få jobb också.

Vad vill du göra efter studenten?
Efter studenten vill jag börja jobba i Norge. Senare i livet vill jag kanske starta eget bolag, jag tycker det hade varit roligt att få bestämma själv och styra över vilka uppdrag man ska ta. Dessutom får man mycket kontakter inom olika branscher när man har egen firma, och det är alltid bra.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Mitt bästa tips är att man ska gå på det man själv vill och inte vad kompisarna väljer. Jag tycker det är viktigt att man tänker igenom sitt val noga också och inte är för snabb så att man ångrar sig senare.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Sundsvall?
Jag tycker man ska söka hit för att man får så mycket praktisk erfarenhet. Vi är ute på praktik flera dagar i veckan vilket gör att man lär sig sitt yrke på riktigt. Många andra skolor har kortare praktikperioder och då ligger vi som går på Praktiska Sundsvall före då vi lärt oss mer och knutit bra kontakter i branschen. Dessutom får man 1 000 kr extra i CSN och det är väldigt trevligt!

Läs mer om El- och energiprogrammet - Elteknik på Praktiska Gymnasiet Sundsvall