Elin

“För mig är det viktigt att gå på en skola där jag känner mig trygg, har stöttande lärare och en bra relation till dem”

Jag läser Samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på KLARA Malmö. Programmet passar mig eftersom jag är intresserad av hur vårt samhälle är uppbyggt och hur människor fungerar i olika sociala sammanhang.

Trygg skolmiljö

För mig är det viktigt att gå på en skola där jag känner mig trygg, har stöttande lärare och en bra relation till dem. KLARA är en liten skola där alla känner alla och lärarna vet vem man är, vilket känns skönt och tryggt. Jag upplever att man snabbt får en bra relation till både elever och personal, det skapar en väldigt bra gemenskap på skolan. Skolan ligger även nära Centralstationen, så även om man bor långt bort kan man enkelt ta sig till skolan, det underlättar mycket för de som bor längre ifrån.

Framtidsdrömmar

Efter gymnasiet vill jag studera vidare på Polishögskolan, helst i Stockholm. Jag har alltid velat bli polis och mitt mål är att börja jobba som polis och därefter avancera och arbeta som mordutredare. Samhällsprogrammet och beteendevetenskap känns som helt rätt start för med tanke på mina framtidsmål.

Tips inför gymnasievalet

Mitt bästa tips till dig som står inför gymnasievalet är att välja ett program som du tycker är intressant! Läs igenom de olika programmen noggrant och vilka kurser som ingår. Lägg tid på att verkligen tänka igenom ditt val!