Elever får följa föl från spermie till tre års ålder

Ett avelsprojekt har precis nått höjdpunkten på Ösby naturbruksgymnasium.

– Vem tycker inte om ett föl, säger läraren Marie Karlsson.

– Nej, säg till honom. Och nu kan du klappa honom lite, instruerar Marie Karlsson när en av Ösbys hästskötarelever ska hantera den unge hingsten som ideligen biter tag i grimskaftet.

Mercurius föddes i april och är frukten av ett projekt där eleverna fått följa hela processen från att välja hingst fram tills det kommer ett föl, och sedan fortsatt under hästens unga år.

– De tycker att det är så spännande att få följa hela processen. Och vem tycker inte om ett föl, säger Marie Karlsson leende och ser på skolans nytillskott.

Starten var för ett och ett halvt år sedan då två ston köptes in.

– De är 16 och 17 år, och har haft flera föl tidigare så de kan det här, säger Marie Karlsson om de stolta mammorna Veronique och Stina.

Därefter var eleverna med och valde hingst, utefter vissa kriterier exempelvis budget, släktskap och att de skulle vara stammade för att passa till hoppning.

Även om det är hästinriktningens treor som varit med från början, med köp av ston, val av hingst och betäckning, har vissa tvåor varit med och fölvakat.

– Det är jättekul att få vara med och uppleva det här, säger Felicia Dandeby som går i tvåan.

På grund av praktik är det första gången hon och klasskompisen Alva Johansson träffar yngstingen Céfiro, som föddes i maj.

– Det blir som att vi får våra egna föl, säger Alva.

De ser fram emot att fortsätta ta hand om skolans yngsta hästar.

– Det är synd att vi bara går ett år till, det hade varit kul att få hänga med hela vägen, säger Felicia Dandeby.

Nu ska fölen nämligen vara här i minst tre år, och lära sig alla moment som ingår för en unghäst – hantering, lastning, inridning och tömkörning för att bara nämna några.

Tidigare har eleverna fått lära sig sådant på praktiken, men nu kommer det även under tiden på skolan och det blir även lättare för lärarna att bedöma handhavandet.

Projektet kommer sig av att skolan har inriktningen hästsjukvård sedan tre år tillbaka.

– I det här finns många veterinära moment med ston och föl. Dessutom ska de kunna hantera hästar i olika åldrar, så det blir naturligt med våra egna hästar, säger Marie Karlsson.

Förhoppningen är att detta ska upprepas vartannat år, för att ha olika åldrar.

Varför inte varje?

– Det är otroligt resurskrävande, framför allt när det gäller personal. Men jag hoppas verkligen att vi får fortsätta.

Att det blev ett lyckat resultat blir tydligt när de två ystra krabaterna skuttar runt i paddocken.

– Det kostar ganska mycket och blir inte direkt någon vinst, som kalvarna som gör att korna kan mjölkas och grisarna för köttet. Men vill någon elev börja på Ösby tack vare detta så är ju det en vinst i sig, säger hon leende.

Text & foto

Carola Blank