Den lilla skolan med de stora resultaten

På Voxgym, skolans namn i folkmun, har elever i Ung Företagsamhet tagit sig ända till SM elva år i rad, en bedrift som talar för sig själv. Med kompetent personal som gärna börjar på skolan och blir kvar, och en bandyakademi med elevupptag från hela Norden så är klasserna välfyllda och skolan ett begrepp på orten.

– Vi är en lagom liten skola där en mycket hög andel av våra elever går ut med gymnasieexamen efter tre år. Eleverna trivs och vi har lyckats rekrytera lärare, även från de större orterna, säger Johan Rasmussen, rektor på skolan.

En nära kontakt mellan lärare och elever där eleverna blir sedda och bekräftade, är också en anledning till att resultaten är så goda. Elevenkäterna visar att trivseln är hög. Skolan stävar mot en hög kunskapsnivå och personalen utbildas kontinuerligt med syfte att möta eleverna där de är för att kunna stötta och vägleda.

– Vi värnar också om att bibehålla trivseln och den goda atmosfären som skolan är känd för, säger Johan.

De flesta elever på Voxnadalens gymnasium kommer från kommunens två högstadieskolor, medan bandygymnasiet lockar ungdomar från hela landet.

– Ted Hedell är en av dem som kommer utifrån och som nu spelar i Edsbyns A-lag.

Ytterligare två elever som fortfarande går på skolan spelar i samma lag, säger Johan. Bandyn är väldigt stor på orten. Det tog eleverna i ett av de tidigare UF-företagen fasta på när de genomförde sin idé att streama Edsbyns bandymatcher. Responsen blev enorm, och ledde till att ett aktiebolag, StayLive AB, så småningom bildades efter att eleverna slutat på skolan. Företaget har vuxit med stormsteg och har numera verksamhet i fler än fyra länder.

– Lärarnas stora engagemang gör UF väldigt intressant, utmanande och roligt för eleverna. Att skolan elva år i rad har lag som tävlat i SM är något vi är väldigt stolta över, fortsätter Johan.

Skolan arbetar mycket med internationalisering och är en diplomerad FN-skola. Elever som är intresserade av mänskliga rättigheter och internationellt samarbete oavsett program och inriktning kan vara med i FN-gruppen.

– Vi har genom åren besökt vår partnerskola i Sydafrika vid flertal tillfällen, och förhoppningsvis kan en sådan resa genomföras igen redan till våren.

Skolan är även en diplomerad EU-ambassadörsskola, något som framför allt är riktat till samhällsprogrammets elever. Syftet är att sprida kunskaper om EU-parlamentet och parlamentarisk demokrati. Bryssel är resmålet där de får möta representanter från den svenska EU-delegationen och ta del av EU-atmosfären.

Voxnadalens gymnasium ligger naturskönt vid Voxnans strand mitt i Edsbyn. Skolans bottenvåning består av en öppen planlösning som rymmer ett litet café och många umgängesytor. De stora fönstren från golv till tak släpper in mycket ljus och bidrar till trivseln. Skolan är centralt placerad i Edsbyn och har nära till bibliotek, bandyarenan, fritidsområde, affärer och busskommunikationer.

Våra elever om skolan:

Marius Åström, Teknikprogrammet, åk 3:

Marius fick veta av äldre kompisar att Voxnadalens gymnasium är en bra skola att gå på och att Edsbyns IF Bandy har bra tränare och ledare. Han ångrar inte sitt val. Marius läser på skolans teknikprogram och spelar i A-laget. Han antingen tränar eller spelar matcher varje dag i veckan, både i A-laget och i P19-laget men ibland måste han prioritera studierna och avstå från bandyn. Marius kommer från Bollnäs, men bor i eget boende i Edsbyn.

– Det har faktiskt fungerat jättebra, säger han.

Han siktar högt inom bandyn, vill bli så bra han någonsin kan bli och har en dröm att komma till landslaget.

Atmosfären på skolan beskriver Marius med orden härlig stämning och att alla tar hand om varandra. Han rekommenderar utan tvekan Voxgym till niondeklassare som ska göra sitt gymnasieval.

Agnes Kronberg, ekonomiprogrammet, åk 3:

Jag valde Voxnadalens gymnasium eftersom jag hade hört mycket gott om skolan.

Alla har varit väldigt nöjda. Det är även bra lokaler och fin natur utanför skolan. Mina år på gymnasiet har varit jättebra. Jag har utvecklats mycket som person, säger hon. Voxgym är en liten skola med god sammanhållning. Det är även riktigt kul att driva och starta upp UF-företag. Vi kallar vårt företag Husdesign UF. Vi gör husnummer tillsammans med två killar från industriprogrammet. Det går jättebra. Vi har byggt en prototyp och är vi är snart redo att börja marknadsföra och sälja våra produkter, säger Agnes Kronberg.