AUGUST BERNDTSSON-Naturvetenskapsprogrammet

HUR KOMMER DET SIG ATT DU VALDE PROCIVITAS STOCKHOLM KARLBERG?
Min systers kompisar studerade på ProCivitas i Malmö och Helsingborg. Efter att ha hört alla lovord om ProCivitas fick jag genast upp intresset, vilket gjorde att jag gick på skolans öppet hus. ProCivitas blev ett givet val som jag är otroligt
nöjd med.

HUR ÄR LÄRARNA PÅ SKOLAN?
Lärarna är verkligen enastående. Våra lärare har en nivå av kompetens som jag aldrig hört om i gymnasiesammanhang. Min mattelärare har inte bara en lärarexamen inom matematik och fysik, utan är även utbildad civilingenjör på KTH.Vår kemilärare har en doktorsexamen, vilket innebär att hon har forskat på sitt område. Det betyder mycket att få höra henne berätta om hur forskning fungerar i praktiken. Vi har fått gå på föreläsningar och workshops på Karolinska Institutet och KTH tack vare deras kontaktnät. Bortsett från dessa meriter är de genuina och vill alltid vårt bästa.

BERÄTTA OM STÄMNINGEN PÅ SKOLAN!
Jag trivs otroligt bra på skolan. I och med att skolan är relativt liten, sett till antalet elever så skapas en personlig relation till alla elever, som jag uppskattar otroligt mycket.

VAD HAR DU FÖR FRAMTIDSPLANER?
Efter sommaren kommer jag att åka på ett utbytesår till USA genom ett stipendium jag har fått. Jag fick ovärderlig hjälp av lärare och rektor med rekommendationsbrev, betygspapper och andra nödvändigheter för att kunna söka stipendiet. Efter mitt sista år på ProCivitas väntar förhoppningsvis ännu mer studier i USA. Collegegolf är målet just nu.

VARFÖR SKA MAN VÄLJA PROCIVITAS STOCKHOLM KARLBERG?
Det finns många anledningar att söka hit. Ett kortfattat svar är att det är en skola som på ett förstklassigt sätt förbereder dig för det som väntar efter gymnasiet. Ett bra exempel på detta är mentorsprogrammet som ProCivitas har där du får möjligheten att delta och få en mentor som du träffar utifrån dina behov och önskemål.

VAD ÄR DITT BÄSTA TIPS TILL EN NIONDEKLASSARE SOM SKA BÖRJA GYMNASIET?
Jag skulle säga att det bästa man kan göra är att bilda sig en uppfattning om skolorna genom deras öppna hus. ProCivitas ger även möjlighet till skuggning av skolan där du får ställa alla de frågor du har så att du kan göra ett så välgrundat gymnasieval som möjligt.