Albin Viktorsson -Samhällsvetenskapsprogrammet

VARFÖR VALDE DU SJÖLINS VASASTAN?
Jag valde Sjölins för att skolan ligger centralt, den har ett gott rykte och man känner sig trygg här. Jag tycker att det är viktigt att man inte känner sig otrygg, det får inte existera på någon nivå!

VILKET PROGRAM LÄSER DU OCH VAD ÄR DET BÄSTA MED DET?
Jag läser Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap. Tidigare läste jag teknik men jag bytte för att jag tycker att samhällsvetenskap är mer intressant. Programmet ger en bred kunskap inom en mängd områden, man får möjlighet att lära sig mer om sin egen och andras omvärld. Man blir också förberedd för framtida studier på högskola eller universitet, vilket är det jag planerar att göra efter gymnasiet.

BERÄTTA LITE OM CASE OCH VAD DU TYCKER OM DET!
Casemetodiken är ett sätt att kombinera olika ämnen vilket gör att man också kan ha en gemensam examination i slutet av caseperioden. Jag tycker att case är bra, examinationerna blir mer konkreta och därför enklare att plugga till.

VARFÖR SKA MAN VÄLJA SJÖLINS?
Det är en central skola som har en bra arbetsmiljö och hög trygghetskänsla. Vi har också bra lärare på skolan. De ger oss tydliga uppgifter och hjälper gärna till om man ber om extra hjälp!

VAD ÄR DINA BÄSTA TIPS INFÖR GYMNASIEVALET?
Jag tycker att man ska välja det man själv är intresserad av. Man ska inte tvinga sig igenom 3 år av något man inte tycker är roligt. Och kom ihåg att det går att byta program eller skola om det inte känns rätt!