Ystad Fria Läroverk

Ystad Fria Läroverk är gymnasieskolan för studier och träning. Våra ledord när det kommer till studier är lärarledd undervisning i en trygg inlärningsmiljö utifrån det som enligt forskning leder till bäst kunskapsutveckling.

Varje elev som börjar på Ystad Fria Läroverk gör det utifrån sina individuella förutsättningar. Med din egen kunskapsnivå som utgångspunkt sätter vi tillsammans höga mål för hur din kunskap ska utvecklas under de tre gymnasieåren. Alla elever ska genomgå en kraftig kunskapsutveckling under tiden hos oss. Det är utan tvekan vår viktigaste uppgift som skola.

På Ystad Fria Läroverk kännetecknas undervisningen av ordning och reda och genomtänkt pedagogik, utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Det viktigaste för oss är att du ska lyckas med dina gymnasiestudier. För att du ska lära dig så mycket som möjligt och nå bästa möjliga resultat, arbetar vi med lärarledd undervisning, tydliga instruktioner och kontinuerlig feedback. På schemat har vi också sammanhållna lektionspass vilket innebär att en och samma lektion kan innehålla föreläsning, grupparbete, diskussion och praktiska övningar. Du får mycket tid med din lärare vilket innebär att det alltid finns hjälp att få för att komma vidare.

Vi uppmuntrar även våra elever att träna även under skoltid, då forskningsresultat världen över visar att fysisk aktivitet ökar vår inlärningsförmåga.

Vi erbjuder följande program:
- Samhällsvetenskap
- Ekonomi
- El och energi
- Florist
- Försäljning och service
- Restaurang och livsmedel
- Barn och fritid

Vi erbjuder följande träningsalternativ:

Öppen träning
För dig som vill träna för att må bättre och prestera bättre i skolan, utan att det kopplas till kurser och betyg. Du deltar valfritt i öppna träningspass som skolan anordnar, utanför poängplanen.

Träningstillval - Fys och hälsa
För dig som vill kombinera studier med träning på din egen nivå. Du tränar två pass i veckan med idrottskurser som individuellt val (200p).

Kontakta Ystad Fria Läroverk

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Ystad Fria Läroverk. Ystad Fria Läroverk hör av sig inom kort!

• HV
  • FS