Ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet passar dig som är intresserad av samhälls- och företagsekonomi och hur vårt rättssystem är uppbyggt och fungerar. Du lär dig om samhällsekonomi, företagsekonomi och juridik.

Samhällsekonomi handlar om hur samhällets resurser används på bästa sätt, företagsekonomi handlar om hur man startar och driver ett företag och juridik handlar om hur Sveriges lagar påverkar företag och privatpersoner. I utbildningen läser du ämnen som Företagsekonomi, Privatjuridik och Psykologi.

Väljer du att gå ekonomiprogrammet kommer du få lära dig om ekonomiska förhållanden i samhället, handel mellan länder, och företagens roll och ansvar. Du lär dig även att söka, analysera och värdera information utifrån samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska frågeställningar.

Programmet är högskoleförberedande, vilket betyder att du efter utbildningen kan studera vidare på högskola inom ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden

Det här lär du dig
Du lär dig om hur företag och organisationer arbetar, och om hur lagar blir till. Du lär dig hur man startar och driver ett företag samt vilka lagar som styr företag, organisationer och privatliv. Du lär dig även om hur människor tänker, känner och handlar när det gäller ekonomi och juridik.

På utbildningen läser du även en hel del historia, för att förstå nutiden bättre och för att kunna analysera konsekvenser av olika beslut.

Inriktningar

Ekonomi
Du lär dig att driva företag teoretiskt och praktiskt genom att bland annat läsa redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation.

Juridik
Du lär dig om rättssystemet i ett demokratiskt samhälle och hur det kan påverkas av internationell rätt. Du lär dig att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.

Internationell ekonomi och juridik
Ekonomin i olika länder hör ofta ihop med varandra på ett eller annat sätt. Till exempel så kan en ekonomisk kris i ett land påverka ekonomin i ett annat, och detsamma gäller för lagar. På ekonomiprogrammet får du lära dig om ekonomiska förhållanden i samhället, om länders olika möjligheter till handel samt hur det går till när länder går samman och sluter avtal om lagar eller om ekonomin.

Du får även lära dig om företagens roll i samhället, både i Sverige och i världen. Du lär dig om det juridiska ansvar som företagen har. Under utbildningen får du möjlighet att praktiskt prova på företagande. Du kan också välja att fördjupa ditt program  inom ett specifikt område, till exempel inom internationell ekonomi.

OBS!
I Programplanen för Ekonomiprogrammet ser man att man får läsa Redovisning 2, 100 poäng, som programfördjupande kurs. Redovisning 1 finns ej som en möjlig programfördjupande kurs. Förklaring till det är att kursen Redovisning 2 bygger antingen på kursen Redovisning 1 ELLER på kursen Företagsekonomi 2. Man behöver därför inte nödvändigtvis läsa Redovisning 1, utan kan läsa Företagsekonomi 2 - för att sedan få läsa Redovisning 2.

Klicka här för programplan!

Skolor med Ekonomiprogrammet