Vill du ha Europass när du går ut gymnasiet?

Vad är Europass?
Europass är ett tillägg till elevernas examen, som underlättar deras etablering på arbetsmarknaden. Europass kan beskrivas som en "kompetensportfölj" som "översätter" meriter/kvalifikationer mellan olika EU-länder.
Dokumentet som du, som går ut gymnasiet, kan få heter ”Europass – tillägg till yrkesexamen”. Europass-tilläggen finns på svenska och på engelska.

Hur får man Europass?
En gymnasieskola kan ladda ner, skriva ut och bifoga Europass-tillägget till ditt examensbevis; detta gäller för dig som tar examen från ett av de nationella yrkesprogram eller från ett av de riksrekryterande program med egna examensmål eller tar gymnasieingenjörsexamen.

Vad är Europass till för?
Europass gör det enklare att söka jobb i Europa.
Europass ger information om de yrkeskvalifikationer som du har skaffat dig och hjälper arbetsgivare att förstå betyg från andra EU-länder, vilket gör det lättare att söka jobb utomlands.

Europas inom Yrkeshögskola
Europass finns även inom Yrkeshögskola.
För mer information om det var god läs på myh.se/yrkeshogskolan/europass
För att kika på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola besök yhguiden.se

Källor:
Skolverket.se