Våga satsa på din dröm!

Alla har drömmar som de vill uppnå. Gymnasiet är ett viktigt steg i den drömmen. Det finns mycket som kan hjälpa dig på vägen - bara du är villig att satsa.

Om du brinner lite extra för ett konstnärligt ämne, är det första steget att verkligen helhjärtat våga satsa på det. Samtidigt är det viktigt att ha en allmän utbildning med sig i bagaget. När du ska skräddarsy dina gymnasiestudier är det därför bra att komplettera med en fördjupning i ämnen såsom naturvetenskap, ekonomi eller humaniora. Ta reda på att det på din tilltänkta skola finns möjlighet att välja till extra kurser inom ramen för ett utökat studieprogram. Se också till att få svar på viktiga frågor som exempelvis programmets utformning eller möjligheter till fördjupning i de kurser som intresserar dig extra mycket, säger Monika Kowalska, rektor för Nordiska Musikgymnasiet i Stockholm. Dagens gymnasieskola är nämligen så utformad att du både kan satsa på din dröm och få en gedigen allmän utbildning; och och även det estetiska programmet ger dig självklart högskolebehörighet!

Med en sådan tvärvetenskaplig inriktning ökar chanserna att nå dit du vill. Med tanke på hur pass eftertraktat det idag är på arbetsplatser att vara duktig inom flera områden, är det ett plus att ha en bred kompetens.

Du tjänar alltså på att vara en strateg redan under gymnasietiden, så att du syr ihop din studieplan på bästa möjliga sätt och utnyttjar möjligheterna till meritpoäng till exempel.

En bra väg är också att du får vara bland människor som aktivt engagerar sig i sin framtid och som har ett lika brinnande intresse som du och en dröm att uppnå. Då hamnar du också lättare i ett för dig “rätt” sammanhang - en kontext där du växer som människa och sporras att ta de stora kliven ut i livet.

Se också till att just du tar chansen att stå framme på “livets scen”- och själv är med och skapar din framtid, säger Monika Kowalska.