Skrivande - ny profil på Kulturama!

Skrivande – estetiska programmets inriktning estetik och media får en ny profil hösten -23!

Profilen Skrivande fokuserar på både skönlitterärt slag som prosa, poesi och dramatik för teater, film och tv – och journalistiska texter och vänder sig till dig som gillar att skriva, är nyfiken på text i olika former och intresserad av att läsa och tänka kring det skrivna.

Du får också lära dig att skriva manus för film och tv, och då är det filmlärarna som undervisar. Dramatik och dramaturgi är ett teaterämne och då är även teaterlärarna inblandade. Det blir ett naturligt samarbete mellan olika profiler. Vi ser många möjligheter till kreativa utbyten mellan profilerna – till exempel kan eleverna skriva manus och teatereleverna agera!

Skrivande passar dig som vill utforska och lära dig mer om olika former av skrivande. Genom kurser i medieproduktion och digitalt skapande får du även goda kunskaper om samspelet mellan text, bild och ljud. Du får fördjupa dig i hela skrivprocessen – från idé till färdig produkt.

Kulturamas kreativa miljö ger dig goda förutsättningar att utforska skrivandets praktik i samarbete med andra konstarter. Undervisningen präglas av lust, nyfikenhet och samtal kring både ditt eget och andras textskapande med målsättningen att utvecklas både som läsare och skrivare.

Efter din gymnasieutbildning finns många alternativ för dig, när det kommer till val av vidareutbildningar och yrken, många av våra tidigare elever fortsätter med utbildningar både utomlands och i Sverige.

Du kan också studera på högskolan eller universitet, läsa på en yrkeshögskola eller kanske arbeta på en tidning.

Det finns, som sagt, många möjligheter för dig efter att du har avslutat din gymnasieutbildning hos oss!